واکنش ظریف به اظهارات مقام آمریکایی درباره انعقاد پیمان با ایران

واکنش ظریف به اظهارات مقام آمریکایی درباره انعقاد پیمان با ایران
پنج‌شنبه 29 شهريور 1397 - 18:18

وزیر خارجه ایران به اظهارات مقام آمریکایی درباره انعقاد پیمان با ایران واکنش نشان داد.

العالم- ایران/ سیاسی 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه به اظهارات روز گذشته یک مقام ارشد آمریکایی درباره توافق هسته‌ای با ایران واکنش نشان داد و گفت آمریکا پیش از این پیمان‌ها را نیز نقض کرده و به همین خاطر هم در دیوان بین‌المللی دادگستری دو پرونده علیه این کشور باز شده است.

«برایان هوک» رئیس کارگروه ویژه ایران در دولت آمریکا شب گذشته در نشستی در موسسه دست راستی «هادسن»، توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را «توافقی شخصی» میان دولت ایران و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت ایران خواند و گفت واشنگتن اکنون به دنبال انعقاد یک «پیمان» با ایران است که به صورت تؤمان برنامه موشکی و هسته‌ای ایران را محدود کرده و در سنای آمریکا به تصویب برسد.

ظریف در این مورد در توییتر نوشت: «ایالات متحده برجام را "توافقی شخصی میان دو دولت" توصیف و ادعا کرده که اکنون "به دنبال یک پیمان است." غلط است. این یک توافقنامه بین‌المللی است که مورد تایید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. علاوه بر این، ایالات متحده تعهدات پیمانی خود را هم نقض کرده و [به این خاطر] با دو پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری روبروست.»

وزیر امور خارجه ایران در این توییت که همراه با فیلمی از برخورد تند مسئولان هادسن با اعتراض «مدئا بنجامین» فعال صلح‌طلب آمریکایی به اظهارات هوک منتشر شده، نوشته است: «گویا ایالات متحده فقط درخواست‌ها برای صلح را مسخره می‌کند. آیا شرم ندارید؟»

در جریان نشست شب گذشته، بنجامین با لباسی که روی آن به فارسی نوشته شده بود «صلح با ایران» روی صحنه رفت و برای دقایقی اعتراضاتش به اظهارات هوک را فریاد زد. همزمان با صحبت‌های بنجامین، نیروهای امنیتی دست و پای او را گرفته و وی را به زور از نشست بیرون کردند. هادسن در ویدئویی که بعدا از این نشست منتشر کرد، این بخش از جلسه را حذف کرد.

 

پربیننده ترین خبرها