مردم اردن جمعه تظاهرات مي كنند

مردم اردن جمعه تظاهرات مي كنند
چهارشنبه 12 مهر 1391 - 08:02

دمشق (العالم)- كارشناس سياسي اردني از تصميم مخالفان براي برگزاري راهپيمايي ضد دولتي در راستاي مطالبه دموكراسي و حقوق مردم خبر داد.

"غازي حسين" كارشناس سياسي و استاد دانشگاه اردني چهارشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: راهپيمايي روز جمعه (14 مهر ماه) كه مخالفان خواهان برگزاري آن شده اند، با هدف تاكيد بر اجراي اصلاحات و كاهش اختيارات مطلق ملك عبدالله دوم شاه اردن و مطالبه تبديل نظام اردن به مشروطه سلطنتي است.

وي تاكيد كرد مردم اردن خيري از نمايندگان متقلب مجلس كشورشان نديده اند و روز جمعه تصميم دارند با شركت در راهپيمايي گسترده، اجراي تغييرات واقعي و برقراري دموكرسي در كشور و نيز لغو پيمان وادي عربه را خواستار شوند.

حسين افزود: تظاهركنندگان همچنين مخالفت خود را با فرستادن سفير اردن به تل آويو به ويژه با توجه به گسترش تحركات مردمي در اعتراض به يهودي سازي قدس شريف و هتك حرمت به مسجد الاقصي اعلام خواهند كرد.

طرح استفاده اردن از مزدوران براي مقابله با مردم

كارشناس سياسي و استاد دانشگاه اردني همچنين درباره تلاش حكومت براي سوق دادن اوضاع به سمت تنش هاي بيشتر از طريق فرستادن مزدوران خود در دستگاه هاي امنيتي براي مقابله با راهپيمايي هاي مسالمت آميز مخالفان هشدار داد.

حسين گفت: آنچه به نام اصلاحات در اردن رخ داده، اقدام نظام حاكم به فريبكاري در زمينه اجراي اصلاحات و مطابات مردم بوده است.

وي حكومت اردن را متهم كرد كه از طريق مزدوران خود در موسسات امنيتي به راهپيمايي هاي مسالمت آميز مردمي حمله ور مي شود.

حسين افزود: حكومت همچنين از طرفداران نظام پادشاهي خواسته است كه تظاهراتي را در همان مكان و زماني كه براي راهپيمايي مسالمت آميز مردم براي مطالبه اصلاحات قانوني تعيين شده است ، برگزار كنند.

اين شخصيت دانشگاهي اردني درباره متشنج شدن اوضاع در نتيجه برگزاري دو راهپيمايي كه بنا به اعلام مسئولان امنيتي اردن بدون حمايت نيروهاي امنيتي برگزار مي شود ، هشدار داد  و گفت: احتمال درگيري ميان مخالفان ملي و طرفداران نظام حاكم وجود دارد.

حسين اظهار داشت: اين مساله به منزله شانه خالي كردن نيروهاي امنيتي اردن از عمل به مسئوليت ها و وظايف خود است.

وي راهپيمايي طرفداران نظام را در راستاي چالش آفريني در برابر احساسات مردم اردن دانست و افزود: مردم اردن خواهان مبارزه با فساد، اصلاح نظام اقتصادي و تكرار نشدن اشتباه هاي دولت هستند كه همه مرزها را درنورديده است.

حسين تصريح كرد: مردم اردن همچنين خواهان لغوپيمان وادي عربه با رژيم اسرائيل هستند كه از سوي نظام اردن و از طريق به بازي گرفتن قانون انتخابات و افزايش تعداد نمايندگان مجلس براي راي دادن درباره آن ، بر مردم تحميل شد.

2-17:37

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها