بازداشت 110 نظامی در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای سال 2016

بازداشت 110 نظامی در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای سال 2016
جمعه 30 شهريور 1397 - 17:05

شماری از نظامیان ترکیه‌ای به اتهام ارتباط با رئیس جنبش گولن و دست داشتن در کودتای نافرجام دو سال پیش بازداشت شدند.

العالم - ترکیه

ترکیه فرمان بازداشت 110 نظامی  را به اتهام ارتباط با «فتح الله گولن» رئیس جنبش گولنیست‌های ترکیه صادر کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، دادستانی آنکارا امروز جمعه فرمان داد که این افراد را که در نیروی هوایی خدمت می‌کنند، بازداشت کنند. آنها به ارتباط با گولن و نقش داشتن در کودتای نافرجام سال 2016 ترکیه  متهم شده‌اند. سه سرهنگ، دو نفر سرتیپ، شش سرگرد و سه سروان در میان افراد بازداشت شده به چشم می‌خورند. عملیات در آنکارا و 155 استان دیگر ترکیه اجرا شده است. همه کسانی که دستگیر شده اند در حال  انجام وظیفه بودند.

آنکارا سازمان گولن (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) را تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند. در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

دولت ترکیه به دستور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور، ضمن اعمال حالت فوق‌العاده در ترکیه، بیش از۵۰ هزار نفر را بازداشت و حدود ۱۵۰۰ هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است. این بازداشت‌ها و اخراج‌ها هنوز هم ادامه دارد.

در پی این اقدامات آنکارا بود که چندین کشور اروپایی با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر و آزادی بیان در ترکیه، توقف روند مذاکرات را برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، خواستار شدند. این تصمیم کشورهای اروپایی باعث بروز تنش‌های دیپلماتیک جدید با ترکیه و آغاز جدال لفظی بین سران این کشورها شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها