تحلیل روز/

واکاوی حمله تروریستی اهواز

  واکاوی حمله تروریستی اهواز
يکشنبه 1 مهر 1397 - 20:19

حادثه تروریستی اهواز  برای چندمین بار هویت صحنه گردانان اقدامات تروریستی در جمهوری اسلامی ایران را افشاء  کرد.

العالم _ ایران / سیاسی

کسانی که دم از فریاد مبارزه با تروریسم می زنند به جمهوری اسلامی ایران که می رسد آن را مبارزه و مقابله با حکومت ایران تفسیر و ارزیابی می کنند. گروه تروریستی بنام جنبش  «الاحوازیه»  مسئولیت به خاک و خون کشیدن دهها نفر را به عنوان هدف قرار دادن اهداف نظامی پذیرفته و توجیه می کند که در این اقدام، نظامیان و نه مردم هدف بودند.  این حادثه تروریستی در اولین روز از گرامیداشت هفته دفاع مقدس رخ داد  و در شهری که یکی از نمادهای دفاع مقدس است. در تمام سالهای دفاع مقدس، اهواز  پر بود از جوانانی با لباسهای خاکی  که یا در حال برگشتن و یا رفتن به خطوط مقدم جنگ بودند. مسافران قطار و اتوبوس به مقصد اهواز را بیش از هر قشری سربازان و بسیجیان لباس خاکی پوش پر کرده بودند. اهواز را هر کسی با روزهای گرم و سوزانش و مردم خونگرمش می شناسد. اکنون عده ای بنام دفاع از مردم خوزستان جریان جدایی طلبانه را راه انداخته و اقدام تروریستی و کشتار مردم را به عنوان حمله به اهداف نظامی توجیه می کند. یعقوب حر التسطری، سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه از لندن با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال مصاحبه کرده و حمله تروریستی صبح روز شنبه در رژه نیروهای مسلح در اهواز را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند و گفت: «ما راهی جز مقاومت نداریم. مقاومت ملی اهواز عملیات امروز را علیه سپاه و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی انجام داد.»

گروهک تروریستی الاحوازیه در خوزستان، بوشهر و مناطقی از جنوب فارس فعالیت داشته و ادعای تجزیه طلبی دارد . بمب‌گذاری در مجموعه‌ای از ساختمان‌های دولتی از جمله ساختمان اداره منابع طبیعی، ساختمان فرمانداری و ساختمان سازمان برنامه و بودجه، بمب‌گذاری در خیابان‌های اهواز و زنجیره بمب‌گذاری‌ها در چاه  نفت شماره ۱۷۹ اهواز، از جمله اولین عملیات‌های این گروهک در سال ۱۳۸۴ است.  اردیبهشت‌ماه سال ۹۶، نیز حمله دیگری در اهواز این بار به یک کلانتری رخ داد که در نتیجه آن دو نفر از کارکنان کلانتری کشته شدند. اما حادثه تروریستی روز شنبه بزرگترین اقدام تروریستی گروهک الاحوازیه بوده است . در این حادثه طبق آخرین آمار اعلام شده 29 نفر شهید و نزدیک به شصت نفر مجروح شدند. در میان شهدا از کودک چهار ساله تا جانباز با 70 درصد مجروحیت وجود دارد.

  تصاویر دلخراش این حادثه بلافاصله روی شبکه های اجتماعی پخش شد. یکی از جلوه های مهم این حادثه کمک سربازان به مردم برای در امان ماندن از تیر رس تروریستهای مسلح است.  در يكي از اين تصاوير، يك سرباز، نوزادي را به آغوش گرفته بود كه گره دست كودك بر روي لوله اسلحه سبب محبوبيت اين عكس در فضاي مجازي شد. عكس ديگر، مربوط به در آغوش گرفتن يك كودك چهار‌ساله‌ توسط يك پاسدار بود كه به سبب اصابت گلوله به پاي اين كودك، دچار مجروحيت شده بود. ساعاتي پس از انتشار اين تصوير، خبر شهادت اين كودك چهارساله منتشر شد. كودكي كه تنها جرم او تماشاي رژه اقتدار نيروي‌هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بود و نه چيز ديگر. تصوير دلخراش ديگر مربوط به شهادت يك جانباز 70درصد بود. آیا اینها اهداف نظامی بودند.

  حمایت مشاور ولیعهد امارت متحده عربی و اظهارنظرهای چند ماه پیش ولیعهد عربستان در کشیدن اقدامات تروریستی به عمق خاک ایران، فعالیت گروه الاحوازیه در پایتخت کشورهای اروپایی به خصوص در لندن ، آمستردام و کپنهاگ نشان می دهد که گروهک تروریستی الاحوازیه از چه سمت و سویی حمایت سیاسی و مالی می شود. آیا اگر همین اقدام تروریستی در یکی از شهرهای اروپایی رخ داده بود و تروریستهای عامل این اقدام ترریستی در آزادی کامل در یکی از پایتختهای خارج از اروپا در آزادی کامل مسئولیت این اقدام را به عهده می گرفتند دولتهای اروپایی محکومیت ظاهری دولت آن کشور را می پذیرفتند. البته رفتارهای دو گانه دولتهای اروپایی و آمریکا در قبال اقدامات تروریستی در ایران مسبوق به سابقه است. سازمان منافقین موسوم به سازمان مجاهدین خلق در نزدیک به چهل سال گذشته با اقدامات تروریستی هفده هزار نفر از شهروندان ایرانی در تمام سطوح و اقشار مختلف مردم به شهادت رسانده است. در دوره ای حتی دولتهای اروپایی و آمریکا سازمان منافقین را در فهرست گروههای تروریستی قرار دادند. اما اکنون به راحتی در پاریس و دیگر شهرهای اروپا اجتماعات رسمی برگزار می کنند و سیاستمداران مطرح اروپایی و آمریکایی ایران ستیز در آن شرکت کرده و از رویاهای خود در حمایت از این گروهک تروریستی برای براندازی جمهوری اسلامی ایران سخن می گویند.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها