واکنش تند اتحادیه میهنی کردستان عراق به اقدامات حزب دموکرات

واکنش تند اتحادیه میهنی کردستان عراق به اقدامات حزب دموکرات
يکشنبه 1 مهر 1397 - 20:35

اتحادیه میهنی کردستان عراق در پی سفر نیچروان بارزانی به بغداد با صدور بیانیه ای تند اعلام کرد که این اقدام حزب دموکرات کردستان عراق برخلاف توافقات مشترک برای کار مشترک سیاسی در عراق و در مخالفت با منافع کردهای عراق است.

العالم ـ عراق

اتحادیه میهنی کردستان عراق در بیانیه خود با اعلام این مطلب افزود: اتحادیه میهنی کردستان عراق از منظر باور به مستحقات سیاسی کردها در عراق برای انجام امور سیاسی و قانونی در روند انتخاب رئیس جمهور عراق اقدام خواهد کرد.
براساس این گزارش اتحادیه میهنی کردستان عراق سفر بارزانی به بغداد را یک اقدام غیرهماهنگ با این حزب در راستای گفتگو با سایراحزاب عراقی جهت تعیین پست ریاست جمهوری عراق ارزیابی کرد.
اتحادیه میهنی کردستان عراق با اشاره به اینکه این حزب اقدامات قانونی را برای ثبت نامزدی دکتر برهم صالح انجام نداده است تاکید کرد که مذاکرات پشت پرده حزب دموکرات کردستان عراق با سایر احزاب عراقی مخالف توافقات مشترک دو حزب بوده و این حزب حاضر به مذاکره در این خصوص نیست.
این حزب تصریح کرد که اقدامات یک جانبه از سوی حزب دموکرات کردستان عراق به ضرر کردها در صحنه سیاسی عراق تمام خواهد شد.
در پی انتخاب دکتر برهم صالح از سوی اتحادیه میهنی کردستان عراق برای کسب پست ریاست جمهوری عراق حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد این تصمیم بدون مشورت با این حزب بوده و آنها موافق نامزدی برهم صالح نیستند.
همزمان نیچروان بارزانی در برنامه ای اعلام نشده به بغداد سفر کرده و با جریانهای سیاسی عراق دیدار و گفتگو کرد.
هانا احمد روزنامه نگار نزدیک به اتحادیه میهنی کردستان عراق در ارتباط با تنش های اخیر بین دو حزب کردی در خصوص تعیین نامزد پست ریاست جمهوری از سوی کردها به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: بارزانی هرگونه مذاکره با اتحادیه میهنی کردستان عراق در خصوص انتخاب برهم صالح را رد کرده و خواهان تعیین کاندیدایی مستقل برای این پست شده است.
وی افزود: از سوی دیگر حزب دموکرات کردستان عراق با سفر نیچروان بارزانی به بغداد و دیدارهای رئیس پارلمان جدید عراق در اربیل با مسعود و مسرور بارزانی مذاکرات یک جانبه با سایر گروههای عراقی را در راستای تعیین کاندیدایی مستقل از اتحادیه میهنی کردستان عراق برای این پست شروع کرده است.
به گزارش ایرنا، این روزنامه نگار اضافه کرد: به نظر نمی رسد دو حزب تا سه شنبه هفته آینده در خصوص کاندیداتوری یک فرد مشخص برای پست ریاست جمهوری عراق به توافق برسند از این رو یا باید نشست پارلمان به تعویق بیافتد یا اینکه هر دو حزب نامزدهای مستقل از هم به پارلمان معرفی می کنند.
هانا احمد تاکید کرد به احتمال زیاد مسعود بارزانی شخصا فردی را برای کسب پست ریاست جمهوری عراق به پارلمان معرفی خواهد کرد چرا که اتحادیه میهنی کردستان عراق نسبت به انتخاب برهم صالح عقب نشینی نخواهد کرد که اگر اینگونه باشد سایه اختلافات بین دو حزب عمده کرد ریشه دارتر از گذشته شده و بر روند تحولات داخلی در اقلیم و عراق نیز تاثیرخواهد گذاشت.

پربیننده ترین خبرها