سردار تنگسیری در گفتگوی تفصیلی با العالم:

خلیج فارس؛ تحت کنترل حلقه اطلاعاتی جمهوری اسلامی/ اگر ما از تنگه هرمز استفاده نکنیم، تصمیم دیگری اتخاذ می کنیم!/ آمریکایی ها بخواهند جلوی منافع ما را بگیرند تودهنی می خورند

خلیج فارس؛ تحت کنترل حلقه اطلاعاتی جمهوری اسلامی/ اگر ما از تنگه هرمز استفاده نکنیم، تصمیم دیگری اتخاذ می کنیم!/ آمریکایی ها بخواهند جلوی منافع ما را بگیرند تودهنی می خورند
يکشنبه 1 مهر 1397 - 21:36

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: تا زمانی که از تنگه هرمز استفاده می کنیم و نفت ما از این تنگه خارج می شود، منطقی نیست که بخواهیم آن را مسدود کنیم اما اگر زمانی این آب راه برای ما بلا استفاده شود، آن زمان تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد و قابلیت هرگونه اقدامی نیز، برای ما وجود دارد.

العالم _ ایران سیاسی

سردار دریادار پاسدار «علیرضا تنگسیری»  فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم، درباره اهمیت نیروی دریایی، نحوه مواجه جمهوری اسلامی با نیروهای آمریکایی در خلیج فارس، ساخت شناورها و قایق های تندرو، تنگه هرمز و ... توضیحاتی ارائه داد.

در ذیل مشروح این گفتگوی جذاب آمده است؛

 

اقدام سریع علیه دشمن و واکنش سریع از خصوصیات نیروی دریایی سپاه است

 

العالم: دلیل اهمیت نیروی دریایی را چه می دانید؟

باتوجه به اینکه سه چهارم دنیا را آب تشکیل داده و به نوعی مرزی در آب وجود ندارد، اگر کشوری حضور در شاه راه های بین المللی را افرایش دهد، آن کشور بر دنیا مسلط است. اگر ما نیروی دریایی قوی داشته باشیم می توانیم مرزها را رد کنیم و مانعی برای آن وجود ندارد و در تمام دنیا حضور پیدا می کند که این موضوع در زمین و هوا امکان پذیر نیست. به همین دلیل است که به نیروی دریایی، نیرویی راهبردی گفته می شود.

نیروی دریایی سپاه انقلاب اسلامی زائیده انقلاب اسلامی است و تهدیداتی که نسبت به انقلاب وجود دارد را باید جوابگو باشد.

نیروی دریایی دارای تجهیزات خاصی است و شناورها و تسلیحات آن نیز منحصربه فرد است. اقدام سریع علیه دشمن و واکنش سریع از خصوصیات نیروی دریایی سپاه است. سرعتی که شناورهای نیروی دریایی سپاه دارند، در دنیا منحصر به فرد و کم نظیر است. سرعت 80 گره اکنون در دست اقدام است و شناورهای ما در حال حاضر با 65 گره عمل می کنند.

شناوری که طول آن 16 متر است، موشک آن 90 کیلومتر برد دارد و خطوط بدنه آن ضد رادار است و این از قابلیت های شناور است. سرعت این شناور روی زمین 50 کیلومتر است و در عمق کم می تواند عملیات انجام دهد و توانایی تغییر مسیرهای ناگهانی  را دارد و این از توانمندی های نیروی دریایی سپاه است.



خلیج فارس؛ تحت کنترل حلقه اطلاعاتی جمهوری اسلامی


العالم: نحوه مواجه جمهوری اسلامی با نیروهای آمریکایی در خلیج فارس چگونه است؟

در اسلام مماشات نفی شده است. ما از راهبرد خود یک قدم عقب ننشستیم. هر شناوری که وارد خلیج فارس می شود و از تنگه هرمز عبور می کند، جز وظایف ماست که این شناور را کنترل کنیم.

آمریکایی ها جرات نمی کنند وارد آب های سرزمینی ما شوند و تنها در آب های جنوبی حضور دارند و ما محکم ماموریت خود را انجام می دهیم و شایعات اصلا صحت ندارد. هر شناوری که وارد تنگه هرمز می شود تحت کنترل ماست و تمام اطلاعات شناور در اختیار ما قرار می گیرد و تا زمان خروج از خلیج فارس، تحت کنترل حلقه اطلاعاتی ما قرار دارد.


اگر ما از تنگه هرمز استفاده نکنیم، تصمیم دیگری اتخاذ می کنیم!

 

العالم: آیا ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد؟ در چه صورتی این اقدام صورت میگیرد؟

تنگه هرمز دهانه ورودی و خروجی  خلیج فارس است و بخش ورودی این تنگه مطابق قانون کنترل باند، مسئولیتش با ماست و خروجی تنگه نیز مسئولیتش با کشور دوست و برادر، عمان است. این بدین معنی است که شناورهایی که وارد خلیج فارس می شوند، وارد آب های سرزمینی ما می شوند و لذا تا زمانی که از تنگه هرمز استفاده می کنیم و نفت ما از این تنگه خارج می شود، منطقی نیست که بخواهیم آن را مسدود کنیم اما اگر زمانی این آب راه برای ما بلا استفاده شود، آن زمان تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد و قابلیت هرگونه اقدامی نیز، برای ما وجود دارد.

نیروی دریایی سپاه شناوری را طراحی کرده که قابلیت حمل بالگرد را دارد

 

العالم: در زمینه ساخت شناورها و قایق های تندرو، توانایی جمهوری اسلامی تا چه میزانی است؟ آیا تجهزات نیروی دریایی ساخت داخل است؟

شناورهای نیروی دریایی سپاه عموما ساخت داخل است. از بدنه شناورها، سلاح ها و موشک های آن ساخت متخصصان داخلی است. شناورهای ما این قابلیت را دارند که  بتوانند به هر جغرافیایی وارد شوند. لذا همین باعث شده روز به روز به دنبال افزایش سرعت و تغییر در بدنه شناورها باشیم.

نیروی دریایی سپاه شناوری را طراحی کرده که هم قابلیت حمل بالگرد  را دارد و هم یک بدنه منحصر به فرد دارد که ساخت داخل است. این در مقایسه با قبل از انقلاب که حتی توانایی ساخت یک رادیو رانداشتیم، یک اقدام بزرگ است.

اکنون ما از جمله کشورهای محدودی هستیم که توانایی ساخت و تجهیز شناورهای دریایی را داریم. این موضوع باعث رونق صنعت داخلی شده و در مجموعه های مختلف این صنعت در حال رشد است.

العالم: رزمایش اخیر در خلیج فارس چه پیامی برای منطقه و دشمنان داشت؟

 این رزمایش سه پیام داشت؛ اولین پیام به داخل کشور است که فرزندان این کشور آماده هستند و از حق هموطنانمان در دریا محافظت میکنیم.  فرماندهی کل قوا نیز تاکید دارند که تنوع، سرعت و تغییر در مجموعه حاصل شود. پیام دوم به کشورهای مسلمان منطقه است. ما معتقدیم خلیج فارس یک محدوده کم وسعت است و خلیج فارس خانه ماست و خودمان قادر هستیم که امنیت منطقه را تامین کنیم و لازم به حضور بیگانگان در منطقه ما نیست.

اگر یک اتفاق برای ناوهای خارجی حاضر در منطقه بیفتد تا سال ها مشکلات زیست محیطی برای منطقه ایجاد خواهد شد. خلیج فارس خانه ما و همه کشورهای مسلمان واقع در جنوب این منطقه است.

ما قادر هستیم که امنیت این منطقه حساس را برقرار کنیم  به همین خاطر بارها دست برادری به سوی کشورهای مسلمان و برادر منطقه دراز کرده و به آنان گفته ایم که منطقه ما جای بیگانگان نیست بیاییم خودمان امنیت این منطقه را تامین کنیم لذا ما از کشورهای دوست و برادر قطر، عمان و عراق دعوت کردیم و آنان در رزمایش ما شرکت کردند. جمهوری اسلامی در طول 40 سال گذشته به چه کشوری حمله کرده و به چه کشوری چشم طمع داشته؟ لذا نباید فریب دشمن را بخورند و خیال کنند که ما دشمن آنان هستیم.

نباید اجازه بدهند که قدرت های استعماری توهین کنند به کشورهای مسلمان و بگویند که مانند گاو شیرده هستند که اگر شیر آنان تمام شد باید ذبح کرد آنها را و یا بگویند که اگر ما نباشیم شما از بین خواهید رفت. مقام معظم رهبری و مسوولین ما دایم دست محبت و برادری را به سوی کشورهای مسلمان دراز کرده اند. این منطقه متعلق همه ماست و قادریم با هم افزایی و همکاری امنیت آن را برقرار کنیم و نباید گول دشمن را بخوریم. نباید دشمنان را به عنوان دوستان خود فرض کرد و علیه مسلمانان بکار بگیریم. این ها پیام رزمایش ما برای برادران عزیزمان در کشورهای دوست و برادر است.

پیام سوم برای کشورهای فرامنطقه ای است و آن این که جای شما دراین منطقه نیست و شما مخل امنیت هستید و شما فقط برای این که مردم منطقه را بدوشید به این منطقه آمده اید. در آب های ما حضور پیدا نکیند. ما در هشت سال دفاع مقدس و چهل سال عمر انقلاب نشان دادیم که زیر بار زور نمی رویم چون خداوند فرموده که زیر بار زور نروید.

حضور بیگانه هم اکنون در منطقه چه معنایی دارد. کار صدام تا سال 2003 تمام شد حالا گفتند که تا سال 2007 هم دامنه امنیتی دارد، بعد از 2007 وجود آنها در منطقه چه معنایی دارد؟ وجود اینها در منطقه خلیج فارس ایجاد ناامنی می کند قطعا بدانید که اینها برای امنیت به خلیج فارس نیامده اند بلکه برای دوشیدن کشورهای منطقه آمده اند. قدرت های فرامنطقه ای در خلیج فارس باید حواس شان باشد آنجایی که قانون به ما اجازه می دهد و از آنها سوال می کنیم باید جواب بدهند. حضور ما درخلیج فارس این پیام را برای قدرت های خارجی داشت که ما آمادگی داریم برای مقابله با هرکس که بخواهد به حریم جمهوری اسلامی و یا منافع ما دست اندازی کند، دستش را قطع می کنیم.
 

اگر آمریکایی ها بخواهند جلوی منافع ما را بگیرند تودهنی می خورند
 

توصیه شما به فرماندهان آمریکایی حاضر در منطقه خلیج فارس که بخواهند به منافع ایران متعرض شوند، چیست؟

آمریکایی ها تجریه ای در سال 66 از ما دارند. اینها شروع کردند به حضور فیزیکی و اعزام ناوهایشان به منطقه و به ما یک سری دهن کجی کردند و کاروان هایی را راه اندازی کردند و متعاقب آن ضربه ای که از ما خوردند و آبرویی که از آنها ریخته شد کم نبود. مجدد به فرماندهان آمریکایی توصیه می کنم که بروند تاریخ را بخوانند و ببینند از سال 66 تا سال 68 چقدر لطمه خوردند دراین قضیه. قطعا اگر این دهنکجی را دوباره تکرار کنند که بخواهند جلوی منافع ما را بگیرند تودهنی می خورند. ما کشوری هستیم که بنا به دستور اسلام و قرآن، زیر بار زور نمی رویم. لذا قطعا اگر بخواهند روزی منافع ما را در هر منطقه ای در دریا مورد لطمه قرار بدهند ما در جایی دیگر حاضر می شویم و همان طور که حضرت آقا فرمودند یک سیلی محکمی خواهیم زد. باز هم می گویم که این گونه نیست که بخواهند یک ضربه ای بزنند و فرار کنند ما آنها را به مرور زمان دنبال خواهیم کرد و حتی اگردر آب های خودشان هم باشد این ضربه را خواهیم زد و اینگونه نیست که خونی بریزند و دربروند. توصیه می کنم که ترامپ و غیر ترامپ تاریخ را مرور کنند.

ایران در رزمایش هایی که برگزار می کند، به چه میزان از تجهیزات جدید نظامی در آنها استفاده می کند؟

ما در هر رزمایشی که سالیانه برگزار می کنیم از جمله رزمایش های متعدد، تجهیزات جدیدی را رونمایی می کنیم. شما انتظار نداشته باشید که به طور روشن آنها را اعلام کنم اما این قول را می توانم بدهم که ما در هر رزمایشی که برگزار می کنیم تجهیزات جدیدی را وارد می کنیم . ما رهبری آگاه و خردمند و فرماندهی هوشیار در راس نیروهای مسلح داریم که دائم تاکید دارند که روز به روز باید با اتکا به توانمندی خودمان ارتقا پیدا کنیم. ما توانسیتم شناور، موشک و سلاح بسازیم و این را در هر زمایش عملی می کنیم.

 

پربیننده ترین خبرها