حادثه تروریستی اهواز؛ آیا موعد واکنش مستقیم ایران به آمریکا فرا رسیده؟

حادثه تروریستی اهواز؛ آیا موعد واکنش مستقیم ایران به آمریکا فرا رسیده؟
دوشنبه 2 مهر 1397 - 08:54

آمریکا از زمان خروج ترامپ از برجام حملات همه جانبه ای را با همراهی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه به صورت مستقیم و نیابتی علیه ایران به راه انداخته است.

العالم ـ گزارش

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که با زیر پا گذاشتن قطعنامه سازمان ملل متحد و برجام که حاصل سال ها مذاکره بین ایران و کشورهای 1+5 و سپس امضای کشورهای مذاکره کننده از جمله واشنگتن پای این معاهده بین المللی بود، جنگ تروریستی اقتصادی، رسانه ای و جنگ نیابتی علیه کشورمان را در ابعاد مختلف در پیش گرفته است.

 ترامپ از زمان روی کار آمدن به عنوان رییس جمهور آمریکا به همراه برخی همپیمانان منطقه ای خود به صورت آشکار و پنهان به هجمه های متعدد از جمله جنگ اقتصادی، جنگ رسانه ای و تشویق به آشوبگری علیه کشورمان مبادرت کرده تا به زعم خویش ایران را در برابر خواسته های مستبدانه خود به تسلیم وادار کند.

یکی از تحرکات آمریکا در هجمه علیه ایران علاوه بر حربه تحریم، استفاده از جنگ رسانه ای از طریق حمایت و به راه انداختن رسانه های جدید فارسی زبان و تلاش برای مشوش کردن افکارعمومی از طریق شبکه های اجتماعی و همچنین ایجاد جنگ نیابتی با استفاده ازهمپیمانان منطقه ای خود و تشویق و تسلیح گروه های تروریستی برای این منظور است.

در بعد رسانه ای هم اکنون تلویزیون ایران اینترنشنال در اقدامی وقیحانه پس از حمله تروریستی روز شنبه (31 شهریور ماه 1397)

با سخنگوی گروهک تروریستی "الاحوازیه" که مسئولیت این حادثه تروریستی را برعهده ‌گرفته، مصاحبه کرد و آشکارا خط مشی ضد ایرانی و حمایت خود از اقدامات تروریستی برنامه ریزی شده علیه تهران را رو کرد.

در حادثه تروریستی روز شنبه (31 شهریور ماه 1397) چهار تروریست عضو گروهک الاحوازی، هنگام رژه نظامی به مناسبت هفته دفاع مقدس مردم، کودکان و شماری از نظامیان را به خاک وخون کشیدند که 25 نفر در این حادثه شهید و حدود 60 نفر نیز زخمی شدند.

پیش از این خبرهایی منشتر شده بود مبنی بر این که روزنامه معروف انگلیسی ایندیپندنت با همکاری گروه پژوهش و بازاریابی عربستان (اس آر ام جی) تا پایان سال جاری چهار وب سایت خبری به زبان های مختلف از جمله به زبان فارسی راه اندازی می‌کنند.

تقویت رسانه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران با دقت و سرعت بیشتر و پیچیدگی زیادتر از قبل، در دستور کار دیپلماسی رسانه ای غرب به ویژه ‌آمریکا و انگلیس قرار گرفته و جنگ تمام عیار رسانه ای و جدال برای جلب مخاطب و تاثیرگذاری و نفوذ بر افکار عمومی ایران را دردستور کارخود قرار داده اند.

از شواهد واتفاقات رخ داده پیداست که آمریکا و ایادی آن درمنطقه درحال پیاده سازی نقشه های شوم تروریستی به همراه جنگ تجاری و رسانه ای علیه کشورمان هستند، هجمه هایی که به وضوح بر خلاف قوانین و قواعد بین المللی بوده و به صراحت محکوم است.

به دنبال حادثه تروریستی اهواز محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، متحدان منطقه ای آمریکا را مسئول این حمله تروریستی اعلام کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: جمهوری اسلامی ایران حامیان منطقه ای تروریسم و اربابان آمریکایی آنها را مسئول حمله در اهواز می داند. ایران برای دفاع از جان ایرانیان پاسخی سریع و قاطع به تروریست ها می دهد.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، نیز در توئیتی با اشاره به اقدام شبکه ایران اینترنشنال در مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی «الاهوازیه» خاطرنشان کرد، این شبکه در اقدامی بیشرمانه مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی که افراد زیادی را به خاک و خون کشید، پخش کرد. سفارت ایران در لندن ضمن محکومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس ( آفکام) با این اقدام به عنوان ترویج تروریسم و خشونت را پیگیری فوری می‌کند.

اگر چه حادثه تروریستی اهواز را بسیاری از کشورهای همسایه و سران و شخصیت های دنیا محکوم کردند، ولی آمریکا و دو همپیان منطقه ای آن شامل عربستان و امارات از محکوم کردن این حملات تروریستی خودداری کردند.

در این بین امارات پا را فراتر گذاشت و عبدالله عبدالخالق مشاور سابق محمد بن زاید ولی‌عهد امارت ابوظبی و شخصیت دانشگاهی این کشور پس از حمله تروریستی اهواز در صفحه توئیتر خود، از این حمله استقبال و خاطرنشان کرد، انتقال درگیری‌ها به عمق خاک ایران، گزینه‌ای بود که پیش از این اعلام شده بود و در مراحل بعدی نیز [اینگونه حملات] افزایش خواهد یافت.

درحالی دست آمریکا و ایادی منطقه ای آن، در حادثه تروریستی اهواز رو شده که صبح روز وقوع حادثه تروریستی اهواز مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا ایران را به حمله مستقیم تهدید و خاطرنشان کرده بود که اگر ایران با استفاده از نیروهای وابسته به خود به منافع آمریکا حمله کند، به طور مستقیم به آن پاسخ خواهیم داد.

پمپئو در گفتگو با سی‌ان‌ان گفته بود، «ما به جمهوری اسلامی ایران گفته‌ایم که استفاده از نیروهای وابسته برای حمله به منافع آمریکا، ما را از پاسخ به کنشگر اصلی باز نمی‌دارد ... ما به ایران اجازه نمی‌دهیم با استفاده از نیروهای وابسته به خود به منافع آمریکا حمله کند. ایران برای این حوادث مسئول خواهد بود.»

اگر چه واژه "نیروهای نیابتی ایران" که پمپئو از آن یاد کرده، ساخته و  پرداخته ذهنی و توهمات آمریکا و اذناب منطقه ای آن است، سخنان پمپئو قبل از حادثه تروریستی اهواز، به نوعی استفاده از حربه فرار به جلو محسوب می شود، اما با استناد به همین منطق وزیر خارجه آمریکا، ایران اکنون مجوز حمله مستقیم به آمریکا را دارد و باید برای پاسخ به حمله نیابتی واشنگتن به طور مستقیم واکنش نشان دهد.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها