چاقی مهم‌ترین علت سرطان در زنان

چاقی مهم‌ترین علت سرطان در زنان
سه شنبه 3 مهر 1397 - 09:06

نتایج تازه‌ترین بررسی‌های محققان انگلیسی نشان می‌دهد، چاقی مهم‌ترین دلیل ابتلا به سرطان در زنان است.

العالم-گوناگون

به گزارش  دیلی‌میل، نتایج تازه‌ترینبررسی‌ها نشان می‌دهد، چاقی مهم‌ترین دلیل ابتلا به سرطان در زنان است.

براساس این بررسی‌ها، سیگار در جایگاه دوم برای ابتلا به سرطان قرار دارد. 

این پژوهش که توسط محققان انگلیسی صورت گرفته بیانگر آن است، اضافه وزن بر ریسک سرطان‌های مرتبط با اعضای گوارشی یا سرطان‌های ناشی از ناهنجاری های هورمونی تاثیر می‌گذارد.

محققان باور دارند تا سال 2035، چاقی دلیل قطعی یک سرطان در هر 10 سرطان خواهد بود.

کارشناسان بهداشتی می‌گویند: چاقی و دخانیات از مهم‌ترین عوامل قابل پیشگیری در بروز سرطان هستند؛ پیروی از یک رژیم غذایی سالم که دخانیات در‌ آن جای ندارد، می‌تواند به میزان قابل توجهی تضمینی برای سلامتی زنان باشد.

محققان تاکید می‌کنند، حفظ وزن ثابت در دوره میانسالی و همچنین اجتناب از اضافه وزن برای پیشگیری از چندین نوع سرطان‌های مرتبط با چاقی در زنان اهمیت دارند.

به گفته پیتر سیسیانی، از دانشگاه کویین مری، «افزایش موارد سرطان اجتناب ناپذیر نیست و کارهای زیادی‌ست که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به سرطان انجام دهیم»؛ عواملی در زندگی روزمره مانند چاقی، گوشت قرمز یا استفاده از دخانیات خطر ایجاد و رشد تومور را افزایش می‌دهد.

دنبال کردن یک روش زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در طول زندگی یک فرد از 50 درصد به 30 درصد کاهش دهد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که چاقی به ویژه در کشورهای توسعه یافته یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان به‌شمار می‌رود.

همچنین سازمان ملل از افزایش سرطان‌های ناشی از چاقی در کشورهای توسعه یافته خبر داد.

تنها در سال 2012 چاقی در کشورهای توسعه یافته باعث ابتلای 481 هزار نفر از مردم این کشورها به بیماری سرطان، به ویژه در میان زنان شده‌ است.

این سازمان با ذکر این نکته که تعداد افرادی که در اثر بیماری چاقی بیش از حد به سرطان مبتلا شده‌اند 3.6 درصد از مجموع بیماران سرطانی جهان در سال 2012 را تشکیل می‌دهد، تصریح کرده‌است که از طریق مقابله با چاقی می‌توان دست کم 25 درصد از آمار ابتلا به سرطان در این جوامع را کاهش داد.

در این گزارش اشاره شده‌ است که کشورهای منطقه آمریکای شمالی در سال 2012 با 11 هزار نفر بیمار یعنی معادل 23 درصد از مجموع مبتلایان به سرطان‌های ناشی از چاقی، در صدر جدول این بیماران و کشورهای اروپای شرقی با نزدیک به 35 هزار نفر در مقام دوم قرار دارند.

آمار و ارقام نشان داده، تفاوت‌های بارزی در میزان وقوع و مرگ و میر ناشی از انواع سرطان در سرتاسر دنیا وجود دارد؛ برای مثال میزان مرگ ناشی از سرطان معده در ژاپن 7 تا 8 برابر آمریکا است.

در مقابل میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در آمریکا کمی بیش از 2 برابر ژاپن است؛ مرگ و میر ناشی از سرطان پوست نیز که بیشتر به علت ملانوم بدخیم است در نیوزیلند 6 برابر شایع تر ایسلند است که محققان  علت آن را تفاوت در معرض قرار گرفتن در نور خورشید می‌دانند.

داده‌ها حاکی از آن است، سرطان باعث 13 درصد عوامل مرگ و میر افراد است؛ بر طبق گزارش انجمن بهداشت آمریکا 7 میلیون  و ششصدهزار نفر بر اثر سرطان در سال2007 جان باختند.

براساس بررسی‌های تازه، افزایش امید به زندگی به این معنی‌ است که افراد بیشتر عمر می‌کنند و لذا تعداد بیشتری از آن‌ها تحت تأثیر این بیماری قرار خواهند گرفت؛ اما سبک زندگی بهتر مانند کاهش وزن و سیگار نکشیدن، می‌تواند تأثیر مهمی در عدم ابتلا به این بیماری داشته باشد.

پیش‌بینی می‌شود آمار مبتلایان به سرطان تا سال 2020 میلادی به حدود 20 میلیون نفر برسد.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها