ايران وعراق درصدد پيمان دفاعي مشترك

ايران وعراق درصدد پيمان دفاعي مشترك
جمعه 14 مهر 1391 - 14:37

رئيس مركز مطالعات راهبردي و روابط بين الملل سفر وزير دفاع ايران به بغداد به منظور امضاي توافقنامه هاي دفاعي مشترك را نشان دهنده اراده سياسي متين دو كشور براي ايجاد روابط راهبردي دانست.

"امير الموسوي" جمعه در گفت و گو با شبكه خبري العالم، سفر سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي به بغداد را مهم ارزيابي كرد و گفت: اين ديدار دقيقا زماني صورت مي گيرد كه شرايط سياسي حاكم بر منطقه بسيار حساس است و آمريكا اتهامات متعددي ضد ايران مطرح كرده است، اما اين سفر دروغين بودن همه اتهامات را ثابت مي كند.

وي با رد اين ادعا كه اتهامات آمريكا و تحولات منطقه علت اين ديدار است، اظهار داشت: براي اين سفر از مدت ها پيش برنامه ريزي شده بود. در واقع اين سفر، پاسخي به سفر سعدون الدليمي وزير دفاع عراق به تهران بود كه هفت سال پيش صورت گرفت و علت تاخير در اين بازديد حضور اشغالگران آمريكايي در عراق و مشكل تراشي آمريكايي ها بود.

الموسوي خاطر نشان كرد: اين سفر، روابط ايران و عراق را از جنگ ميان دو كشور در زمان صدام به دفاع مشترك و همكاري امنيتي و سياسي مشترك تبديل كرد.

وي افزود: از آنجا كه بغداد و تهران از روابط راهبردي مهمي برخوردارند، اين سفر يك هدف را دنبال خواهد كرد و آن دستيابي به توافقنامه هايي در زمينه دفاع مشترك است.

رئيس مركز مطالعات راهبردي و روابط بين الملل دوعامل اساسي را به عنوان موانعي معرفي كرد كه جلوي هرگونه تفاهم راهبردي ميان تهران و بغداد را مي گرفتند.

الموسوي افزود: اين دو عامل، يكي دخالت هاي آمريكا در حاكميت و عدم استقلال عراق در تصميم گيري ها و دوم تكفيري ها بودند، اما عراق اين موانع را پست سر گذاشت و ملت و نيروهاي مسلح عراق و سازمان هاي امنيتي اين كشور توانستند كنترل كشور را به دست گرفته، خود را از شر موانع برهانند.

وي ادامه داد: در حال حاضر اراده سياسي لازم براي ايجاد روابط مستحكم راهبردي ميان دو كشور وجود دارد.

الموسوي با بيان اين كه همكاري مستقيم تهران و بغداد در زمينه نظامي از طريق وزراي دفاع دو كشور در ديدارهاي دوجانبه برقرار شده بود، خاطر نشان كرد: وزير دفاع ايران در ديدار با جلال طالباني رئيس جمهور عراق راهبرد دفاعي مهم و تازه اي ترسيم كرد كه به زودي اجرايي خواهد شد.

وي تاكيد كرد: تامين امنيت خليج فارس با مشاركت عراق و شماري از نيروهاي منطقه اي ديگر، خليج فارس را از دخالت نيروهاي بيگانه بي نياز خواهد كرد و اين مساله يكي از محورهاي اصلي گفت و گوهاي وزير دفاع ايران را تشكيل مي داد.

رئيس مركز مطالعات راهبردي و روابط بين الملل، در خصوص بحران سوريه و چگونگي پشتيباني از تلاش هاي سياسي براي حل اين بحران و مقابله با توطئه هايي كه ضد سوريه چيده مي شود، و راه هاي جلوگيري از گرفتار شدن عراق و در امان ماندن ايران و ديگر نيروهاي مقاومت منطقه از اين بحران گفت: اين امر نيازمند هماهنگي نظامي در بالاترين سطوح ميان ايران و عراق است و در اين خصوص در بغداد توافق حاصل شده است.

وي در ادامه با بيان اين كه امنيت مرزها يكي از محورهاي گفت و گوهاي وزير دفاع بود، خاطر نشان كرد: وزير دفاع عراق، آرام ترين مرزهاي عراق با همسايگانش را مرزهاي اين كشور با ايران دانست و تاكيد كرد كه ايران تجربه بسيار بزرگي در زمينه صنايع دفاعي دارد و عراق كه پس از اشغال در زمينه صنايع دفاعي ويران شده است، دست خود را به سوي كشوري كه در اين زمينه آن را ياري كند، دراز مي كند.

الموسوي آموزش نيروها و هماهنگي امنيتي و نظامي براي مقابله با تحولات منطقه در داخل و خارج را از مواردي برشمرد كه درباره آن ها توافق حاصل شد.

10/04         19:41 
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها