سفر مالکی به روسیه و تاثیرات منطقه ای آن

سفر مالکی به روسیه و تاثیرات منطقه ای آن
جمعه 14 مهر 1391 - 17:56

با تصميم عراق براي توسعه روابط اقتصادي و نظامي با روسيه، مثلث ائتلافي مسكو - تهران - دمشق به مربع تبديل خواهد شد.

به گزارش پايگاه خبری شبكه العالم، نوري مالكي نخست وزير عراق، دوشنبه گذشته اعلام كرد كه سفرش به روسيه با هدف احياي روابط بغداد - مسكو و توسعه آن در زمينه هاي اقتصادي و تجاري به اضافه همكاري نظامي و تلاش براي بازسازي ارتش عراق و تامين تجهيزات لازم براي نيروهاي نظامي خواهد بود.

روزنامه الحیات چاپ لندن در گزارش مشروحی با اشاره به روابط قدیمی بغداد مسکو تاکید می‌کند که عراق در راستای تنوع بخشیدن به بازارها و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی خود است. بر اساس این گزارش، اين مساله سبب خواهد شد كه روسيه، ائتلاف سه گانه خود با تهران و دمشق را به ائتلافي چهارجانبه با شركت عراق تبديل كند.

منابع آمريكايي و عراقي بر اين باورند كه ايران زمينه برقراري همكاري راهبردي ميان عراق و روسيه را فراهم كرده است، هر چند در این مورد نباید اشتیاق عراقی‌ها برای دریافت سیستم‌های پیشرفته ضدهوایی برای مقابله با تهدیدات موجود و همچنین جنگنده‌های پیشرفته روسی را نادیده گرفت.

"سعدون الدليمي" وزير دفاع عراق در ماه جولاي گذشته به همراه يك گروه بزرگ از مسئولان نظامي بلندپايه عراقي به مسكو سفر كرد و براي خريد تسليحات از روسيه شامل سامانه دفاع هوايي، تانك و تجهيزات پياده نظام، جنگنده و بالگردهاي جنگي، قراردادهايي به قيمت بيش از يك ميليارد دلار امضا كرد.

هيات عراقي در برابر ارائه قيمت‌هاي روز، فوريت در تحويل تسليحات مندرج در قرارداد را خواستار شد و علت آن را بحراني شدن اوضاع در سوريه و مشكلات كردستان عراق اعلام كرد.

يك كارشناس نظامي آمريكايي عراقي الاصل كه سال 2006 به آمريكا پناهنده شده است، رويكرد جديد عراق در بازگشت به تامين تسليحات و تجهيزات نظامي از روسيه را نتيجه اعمال فشار ايران بر دولت عراق دانست و مدعی شد: ايران به دنبال تقويت نفوذ روسيه در منطقه از طريق محور تهران - بغداد - دمشق است. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها