در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد؛

مکرون: اگر ترامپ تحریم ها را دوباره علیه تهران اعمال نکرده بود، قیمت نفت بالا نمی رفت

مکرون: اگر ترامپ تحریم ها را دوباره علیه تهران اعمال نکرده بود، قیمت نفت بالا نمی رفت
سه شنبه 3 مهر 1397 - 23:00

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در پاسخ به انتقاد دونالد ترامپ همتای آمریکائی اش از قیمت بالای نفت گفت: اگر ایران امکان فروش نفت خود را داشته باشد، قیمت آن کاهش می یابد.

العالم - اروپا

امانوئل مکرون که در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل سخن می گفت، ادامه داد: اگر ترامپ تحریم ها را دوباره علیه تهران اعمال نکرده بود ،قیمت نفت بالا نمی رفت.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: اگر وی (ترامپ)منطقی فکر کند، خواهد فهمید که در صورت فروش نفت از سوی ایران ، قیمت نفت مناسب خواهد شد و چنین وضعی برای صلح و قیمت های جهانی نفت خوب خواهد بود، اما در غیر این صورت بن بستی منطقی پیش خواهد آمد که من پاسخی برای آن ندارم. این واقعیت اقتصاد یعنی قانون عرضه و تقاضاست.

رئیس‌جمهور فرانسه از توافق هسته‌ای به عنوان نتیجه تلاش برای حل مشکلات از طریق گفت‌وگو یاد و ابراز امیدواری کرد که بتواند برنامه دفاعی موشکی ایران را هم با مذاکره، محدود کند.

ماکرون خط سخنان خود را با تأکید بر لزوم چندجانبه‌گرایی و گفت‌وگو پی گرفت و در مقام شاهد، به برجام به عنوان نمونه موفق استفاده از این راهبرد پرداخت.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «ما مسئله ایران را چگونه حل کردیم و چه چیزی باعث پیشرفت کار شد؟ آیا قدرت قوی‌ترین کشورهای جهان باعث شد؟ نه! ما می‌دانستیم که اوضاع روز به روز خراب‌تر می‌شود و چیزی که جلوی این شرایط را گرفت، توافق ۲۰۱۵ وین بود.»

وی افزود: «همانطور که یک‌سال پیش گفتم، وظیفه ما دامن زدن به تنش‌ها نیست بلکه پیشبرد دستور کاری برادرانه در میان ملت‌هاست که همه نگرانی‌ها را نیز حل کند.»

امانوئل ماکرون در توضیح نگرانی‌های مدنظر خود به نگرانی‌های «هسته‌ای، بالستیکی و منطقه‌ای ناشی از سیاست‌های ایران» اشاره کرد. وی افزود: «این کار باید از طریق گفت‌وگو و چندجانبه‌گرایی انجام شود.»

ماکرون به مسئله سوریه هم پرداخت و گفت که صلح صرفاً با اقدام ضامنان اجرای توافق آستانه یعنی ایران، روسیه و ترکیه به دست نمی‌آید و باید جامعه جهانی هم در این مسئله دخیل شود.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت که حل مسئله سوریه در گروی «ایجاد یک راهکار سیاسی فراگیر و همیشگی از طریق اصلاح قانون اساسی سوریه است.»

رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به قیمت بالای نفت مدعی شد که کشورهای عضو اوپک دیگر کشورهای جهان را غارت می کنند و این خوب نیست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها