تحلیل گر لبنانی

اقدام مجلس ترکیه سیاسی و تبلیغی بود

اقدام مجلس ترکیه سیاسی و تبلیغی بود
جمعه 14 مهر 1391 - 19:34

يك پژوهشگر و تحليل‌گر سياسي لبناني صدور اقدام پارلمان تركيه در صدور مجوز اجراي عمليات نظامي در داخل سوريه را اقدامي تبليغاتي با اهداف سياسي ارزيابي كرد.

"مالك ابي نادر" در گفت‌و‌گو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: فكر نمي‌كنم سازوكارهاي تصميم گيري در خصوص مساله سوريه، به چنين تدابير پيچيده حقوقي در تركيه نياز داشته باشد. اگر مسائل مرزي حوادث مهمي در مرزهاي تركيه اتفاق بيفتد، دولت بدون نياز به مجوز پارلمان مي‌تواند به آن واكنش نشان دهد.

وي افزود: دولت تركيه با درخواست مجوز از پارلمان، در واقع قصد داشت واكنشي قاطعانه در قبال سوريه از خود نشان دهد اما اگر دولت تركيه مي‌خواست درگير جنگ با سوريه شود، به صورت مستقيم اقدام مي‌كرد و نيازي به اجازه از پارلمان نداشت.

اين تحليل‌گر سياسي صدور مجوز از پارلمان براي عمليات نظامي دولت را اقدامي تبليغاتي با اهداف خاص سیاسی توصيف كرد و گفت: اگر تركيه مي‌خواست يا اجازه بين‌المللي براي جنگ با سوريه داشت، تا اين لحظه منتظر نمي‌ماند.

وي حادثه هدف قرار گرفتن هواپيماي تركيه را يادآوري كرد و گفت: فكر نمي‌كنم حادثه ناچيزي مثل شليك شدن يك خمپاره، زمينه ساز بروز جنگ ميان تركيه و سوريه شود.

اين پژوهشگر لبناني در ادامه با بیان این موضوع که آنكارا مدت زيادي منتظر عذرخواهي سوريه ماند زيرا خواهان فرونشاندن تنش است نه شدت به بخشيدن به آن و اين مساله را اردوغان امشب تاكيد كرد و گفت كه تركيه آغازگر يك جنگ در منطقه نخواهد بود، افزود: همه جامعه جهاني تاكيد مي‌كند كه بر ضد سوريه وارد جنگ نمي‌شود مگر اينكه سازمان ملل از طريق شوراي امنيت قطعنامه‌اي بين‌المللي در اين زمينه صادر كند و چنين چيزي اتفاق نخواهد افتاد.

" مالك ابي نادر" در پايان خاطر نشان كرد: اروپا، برافروختن جنگي بزرگ در منطقه را به دلايل متعدد به مصلحت خود نمي‌داند زيرا از يك سو صادرات نفت منطقه را تحت الشعاع قرار خواهد داد و از سوي ديگر اروپا درگير بحران اقتصادي و آمريكا درگير انتخابات رياست جمهوري است.

پربیننده ترین خبرها