سردبير مجله "محورهاي راهبردي":

ائتلاف ايران وعراق ضربه كوبنده به آمريكاست

ائتلاف ايران وعراق ضربه كوبنده به آمريكاست
شنبه 15 مهر 1391 - 04:39

سردبير مجله "محورهاي راهبردي" سفر اخير وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران به عراق را مهم و تاريخي و زمينه ساز مراحل آينده براي تبديل بغداد به هم پيمان و شريك راهبردي تهران و ضربه كوبنده به آمريكا ارزيابي كرد.

"غالب قنديل" شنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: پس از فرار آمريكا از عراق، اين سفر با توجه به شرايط كنوني منطقه علاوه بر تاثيري كه بر شكل گيري روابط آينده ايران و عراق خواهد داشت، براي آمريكا و رژيم صهيونيستي و همچنين براي سوريه از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي با بيان اين كه در شرايط كنوني تشكلي ضد سلطه جويي رژيم صهيونيستي در منطقه شكل گرفته است، گفت: ايران به قدرتي منطقه اي تبديل شده است كه روندي رو به رشد را در زمينه تاثيرگذاري بر بسياري از مسائل منطقه در پيش گرفته است.

سردبير مجله "محورهاي راهبردي" خاطرنشان كرد: ايران در شكل گيري موج آزاديخواهي كه در منطقه به راه افتاده است، به سبب حمايت از مقاومت و ائتلاف با سوريه، نقشي محوري بر عهده دارد.

قنديل هشدار داد كه گسترش جنگ و بحران در سوريه دامن همه كشورهاي منطقه را نيز خواهد گرفت،به همين سبب ايران و عراق پيگير بررسي بحران سوريه و هماهنگي گزينه هاي مشترك در تعامل با اين موضوع هستند.

وي در ادامه با بيان اين كه عراق توجه خاصي به تامين امنيت راهبردي خليج فارس دارد، خاطر نشان كرد: از آن جا كه جمهوري اسلامي ايران ضامني براي ثبات و استقلال منطقه خليج فارس به شمار مي رود، امنيت يكي از سطوح شراكت راهبردي ميان بغداد و تهران به شمار مي رود.

سردبير مجله "محورهاي راهبردي" سفر سرتيب پاسدار سردار " احمد وحيدي " وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران به بغداد را سكويي تاريخي براي پايه گذاري مراحل آينده برشمرد.

وي گفت: اين رابطه كنوني و ائتلافي آشكار ميان ايران و عراق، به مثابه ضربه كوبنده اي به آمريكا است و اين كشور تا مدت ها دچار انفعال و خشم نسبت به هرگونه تحول در روابط دوجانبه تهران و بغداد خواهد بود.

سردبير مجله "محورهاي راهبردي" فشارهايي كه به سبب اين رابطه راهبردي بر عراق وارد خواهد شد را بي اهميت توصيف كرد و افزود: با توجه به اين كه عراق رياست دوره اي اتحاديه عرب را عهده دار است، چشم اميد به آن دارد كه نقشي فعال و بزرگ در اين مجال ايفا كند و براي دستيابي به اين چشمداشت ها، ناچار است به استقلال، تعادل و آشتي ملي در داخل دست يافته ، دست از توصيه پذيري از بيگانگاني كه به دنبال منافع عراقي ها نيستند، بكشد.

قنديل همچنين سفر سردار وحيدي به بغداد را به مثابه پايه ريزي زمينه اي پيشرفته از روابط در چارچوب تشكل مقاومت و استقلال در عرصه منطقه اي در برابر طرح هاي استعمارگران ارزيابي كرد.

وي گفت: امكاناتي كه ايران در اختيار ملت هاي منطقه و جنبش هاي مقاومت و آزادي خواه قرار مي دهد بسيار بزرگ و عظيم است و كشورهاي هم پيمان استعمارگران ناچار خواهند شد در چارچوب تحولات جديد، در محاسبات خود بازنگري كنند.

قنديل تاكيد كرد: عراق تصميم خود را براي تبديل شدن به هم پيمان و شريكي راهبردي براي ايران و سوريه و جنبش هاي منطقه گرفته است و از اين جايگاه نو، نقشي جديد، در شان جايگاه و وزن عراق را پايه ريزي خواهد كرد.
10/04         19:47 
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها