نخستین نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای در تهران آغاز شد

نخستین نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای در تهران آغاز شد
چهارشنبه 4 مهر 1397 - 09:36

نخستین نشست گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، چین، هند و افغانستان در تهران آغاز به کار کرد.

العالم - ایران / سیاسی

نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه تحت عنوان «گفت‌وگوی امنیتی منطقه‌ای» با حضور مقامات مسئول ایران، روسیه، چین، هندوستان و افغانستا صبح امروز (چهارشنبه) چهارم مهرماه در هتل آزادی تهران آغاز شد.

در این نشست یک روزه که به ابتکار و میزبانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، راه‌های مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و تهدیدات جدید تروریسم در منطقه غرب آسیا مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

در حاشیه این اجلاس نیز مقامات امنیتی شرکت کننده در نشست، رایزنی‌های دوجانبه خواهند داشت.

«کیوان خسروی» سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیش از این درباره این نشست عنوان کرده بود که در این نشست سازوکارهای همکاری مشترک برای مقابله با تروریسم و جلوگیری از گسترش آن به حوزه آسیای مرکزی با تاکید بر افغانستان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

ایده تشکیل این اجلاس در سفر اردیبهشت ماه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به سوچی برای شرکت در اجلاس امنیتی روسیه و گفت‌وگو با مقامات امنیتی پنج کشور حاضر در نشست شکل گرفته است.

خسروی در این باره عنوان کرد: با توجه به ضرورت افزایش هماهنگی بین کشورهای منطقه برای اتخاذ سازوکارهای مشترک در مقابله با تروریسم و همچنین شرایط حادی که در این خصوص در کشور افغانستان در جریان است، این نشست در فاصله کوتاهی پس از طرح موضوع از سوی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

وی حضور کشورهای مهم و تاثیرگذار منطقه در عالی‌ترین سطح در این نشست را نشان دهنده اهمیت این رخداد و تاثیرات مهمی که می‌تواند در شکل گیری جهت گیری‌های جدید امنیتی در منطقه داشته باشد، عنوان کرد و اظهار داشت: امیداریم که در سایه ارتقاء درک واحد نسبت به تهدیدات مشترک و اراده پنج کشور پایه گذار، این نشست در دوره‌های بعدی با حضور کشورهای بیشتری تشکیل و منشاء تاثیرات عمیق‌تری در منطقه باشد.

خسروی با ابراز تاسف نسبت به رفتار و کنش‌های غیر امنیتی برخی کشورهای منطقه که به ابزاری برای تحقق سیاست‌های سلطه جویانه قدرت‌های فرامنطقه‌ای تبدیل شده‌اند، بیان کرد: این گونه جریان‌های بازدارنده نه تنها سهمی واقعی در برقراری امنیت در منطقه ندارند، بلکه عملا با حمایت مالی و تسلیحاتی از جریان‌های تروریستی به بخشی از مشکلات امنیتی منطقه تبدیل شده‌اند.
سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در پایان ابراز امیدواری کرد که این نشست بتواند با دستیابی به اهداف تعیین شده زمینه‌ساز کاهش چالش‌های امنیتی و بازگشت صلح و رفاه به کشورهای آسیب دیده از بحران تروریسم در منطقه شود.

پربیننده ترین خبرها