ترامپ گرانی نفت را به گردن اوپک انداخت

ترامپ گرانی نفت را به گردن اوپک انداخت
چهارشنبه 4 مهر 1397 - 10:42

درحالی که سیاست تحریم نفتی ایران قیمت جهانی نفت را به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رسانده است رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل اوپک را به دلیل قیمت های بالای نفت به باد انتقاد گرفت.

العالم - آمریکا

به نقل از سی ان بی سی، رییس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در جمع رهبران جهان گفت که اوپک دارد آنها را فریب می دهد. او شکایت خود از اوپک را که بارها توییت کرده بود به مجمع سازمان ملل آورد.

ترامپ گفت:« اوپک و کشورهای عضو آن طبق معمول در حال غارت کل دنیا هستند و من این را نمی پسندم. هیچ کس این شرایط را دوست ندارد».

ترامپ پیش از این برخی کشورهای عضو اوپک مانند عربستان را گاو شیرده توصیف کرده و خواستار پرداخت هزینه های آمریکا بابت حمایت از این کشورها شده بود.

« ما از بسیاری از این کشورها رایگان دفاع می‌کنیم ولی آنها با فروش گران نفت از ما سوء استفاده می کنند».

این اظهارات ترامپ پس از این اعلام شد که اوپک ، روسیه و چندین کشور دیگر تولید کننده نفت به درخواست او برای کاهش قیمت نفت و افزایش تولید آن بی اعتنایی کردند.

ترامپ اوپک را عامل افزایش قیمت نفت به 70 تا 80 دلار در هر بشکه و میانگین قیمت داخلی بنزین به سه دلار در هر گالن می داند.

این در حالی است که تصمیم ترامپ در ماه مه برای بیرون رفتن از معاهده اتمی 2015 و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران ، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک ، عامل اصلی افزایش قیمت نفت است.

دولت ترامپ در تابستان با منع خریداران نفت از داد و ستد با ایران تا 4 نوامبر، قیمت ها را بالاتر برده است. این مهلت زمانی بازار را نگران کرده که آیا عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت می توانند افت صادرات نفت ایران را در ماه آینده جبران کنند یا نه.

هیلما کرافت رئیس بخش استراتژی کالا در بانک آر بی سی گفت:« اوپک پاسخ خوبی داد. از زمان توییت کردن رئیس‌جمهور ترامپ و اجلاس ماه ژوئن تعداد قابل ملاحظه‌ای بشکه نفت در اختیار بازار قرار داده است».

او ادامه داد:« چالش واقعی برای اوپک و رئیس جمهور ترامپ این است که نفت زیادی نداریم. عربستان سعودی حدود 320 هزار بشکه از بالاترین حد خود در 2016 فاصله دارد و سوال این است که در کوتاه مدت چقدر می تواند تولید کند؟»

قیمت نفت خام برنت در روز سه شنبه پس از اینکه اوپک و متحدانش گفتند به توافق ماه ژوئن خود پایبند هستند به بیش از 82 دلار در هر بشکه رسید.

ترامپ در روز سه شنبه گفت:« ما از آنها می‌خواهیم دست از بالا بردن قیمت نفت بردارند. ما میخواهیم قیمت را پایین بیاورند. ما دیگر این قیمت‌ بالای نفت را تحمل نمی‌کنیم».

فالح ، وزیر انرژی عربستان سعودی در روز یکشنبه گفت:« ادعای ترامپ در توییتر مبنی بر بالا بردن قیمت نفت توسط اوپک درست نیست».

وی ادامه داد:« کارتل بر جوانب مهم‌تری از بازار نفت تمرکز کرده است. مانند اطمینان از ذخایر استراتژیک نفت خام. مسئله فقط تولید نفت نیست. در 2019 میزان تقاضا بیشتر ما را نگران می‌کند».

تسنیم

پربیننده ترین خبرها