سفر مالكي براي توسعه روابط استراتژيك با روسيه

سفر مالكي براي توسعه روابط استراتژيك با روسيه
شنبه 15 مهر 1391 - 08:26

مسكو (العالم) ـ يك كارشناس روس تأكيد كرد: ديدار اخير نوري مالكي نخست وزير عراق از روسيه و امضاي قرارداد بزرگ خريد سلاح از آن كشور باعث اهميت بخشيدن به روابط ميان دو كشور و دادن جنبه استراتژيك به آن شده است.

ويچسلاو موتوزف، ديپلمات سابق روس شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم افزود: روسيه به ديدار نوري مالكي نخست وزير عراق از مسكو اهميت ويژه اي مي دهد. به ويژه اينكه اين ديدار پس از سفر وزير امور خارجه روسيه به بغداد انجام گرفته است كه در آن همكاري فراگير ميان دو طرف مورد بررسي قرار گرفته است.

وي گفت: همچنين اخيرا يك هيأت نظامي عالي رتبه عراقي از مسكو ديدار كرد كه اين ديدار زمينه مناسبي را براي تثبيت روابط ميان دو كشور فراهم كرده است.

موتوزف افزود: تقويت روابط ميان روسيه و عراق، به زيان هيچ كشور سومي از جمله امريكا، عربستان يا ديگر كشورها نيست. بلكه، روابط مزبور در حقيقت روابط دو كشور است و به ويژه با توجه به قراردادهاي نظامي گسترده اخير به نفع عراق خواهد بود.

ديپلمات سابق روس تأكيد كرد: روسيه، آماده همكاري با دولت عراق و گسترش روابط با آن كشور است و با توجه به استقلال عراق در زمينه تصميم گيري ها و نقش مهم آن در منطقه، از توسعه همكاري ها با دولت بغداد استقبال مي كند.

موتوزف با اشاره به اين كه تحولات به ويژه در سوريه نيازمند هماهنگي بيشتر ميان عراق و روسيه است،بر اهميت اين ديدار به ويژه وضعيت كشور سوريه و تهديدات تركيه مبني بر گشودن جبهه اي عليه آن كشور، تأكيد كرد.

وي گفت: تنش در برخي از بخش هاي خاورميانه، نيازمند همكاري گسترده تري ميان روسيه و عراق است.

ديپلمات سابق روس، عراق را كشوري تأثيرگذار در خاورميانه و داراي بزرگترين ارتش عربي در منطقه دانست و تأكيد كرد: نقش عراق و همكاري با آن براي حل مشكلات در منطقه به ويژه در سوريه باعث شده است تا عراق از اهميت ويژه اي در سياست خارجي روسيه برخوردار باشد.

موتوزف تأكيد كرد: قرارداد اخير خريد سلاح ميان روسيه و عراق، باعث شده است تا ديدار نوري مالكي و روابط ميان دو كشور از اهميت ويژه و جنبه استراتژيكي به ويژه در سايه تنش هاي اخير ميان سوريه و تركيه برخوردار شود. از سوي ديگر بعيد به نظر مي رسد تركيه اقدام به گشودن جبهه عليه سوريه كند.
MKH-5-17:41 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها