روحانی در دیدار نخست وزیر مالزی: کشورهای دوست در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستند

روحانی در دیدار نخست وزیر مالزی: کشورهای دوست در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستند
چهارشنبه 4 مهر 1397 - 22:24

روحانی و ماهاتیر محمد بر توسعه و تعمیق همه جانبه مناسبات و همکاری های تهران- کوآلالامپور تاکید کردند.

العالم-ایران/سیاسی

 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح چهارشنبه به وقت نیویورک در دیدار با «ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه ایران و مالزی، بر توسعه و تعمیق همه جانبه مناسبات و همکاری های تهران- کوآلالامپور در راستای منافع دو ملت تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در دهه های اخیر قدم های خوبی در روابط دو کشور در بخش های مختلف از جمله سرمایه گذاری مشترک، انرژی و همکاری های علمی و دانشگاهی و تبادل دانشجو برداشته شده است، افزود: باید تلاش کنیم تا مناسبات و همکاری های خود را در دیگر زمینه ها مانند روابط تجاری و اقتصادی، ارتباطات،راه آهن و بنادر، کشاورزی و صنعت بیش از گذشته تقویت کرده و افزایش دهیم.

رئیس جمهور ایرانیان مقیم مالزی را سرمایه هایی بزرگ برای توسعه روابط دو کشور خواند.

روحانی با اشاره به خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی کشورهای دوست وظیفه دارند تا با توسعه روابط در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا ایستاده و این تحریم‌ها را بی‌اثر کنند و در این راستا ایران از حضور شرکت‌های مالزیایی برای مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه‌های خود استقبال می‌کند.

وی توسعه روابط بانکی را در گسترش مناسبات در بخش‌های دیگر از جمله گردشگری، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: اراده و جدیت مسئولان عالی رتبه ایران و مالزی برای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌های فی مابین سرمایه ای ارزشمند در روابط دو کشور است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران و مالزی در بسیاری از مسائل سیاسی و بین المللی دیدگاه‌های مشترکی دارند، گفت: دو کشور می‌توانند با تعامل و رایزنی بیشتر در زمینه موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی در این عرصه نقش آفرینی تاثیرگذار داشته باشند.

روحانی امضای پیمان میان ایران و اتحادیه آ.سه.آن را موجب تحرک بیشتر در روابط تهران با کشورهای آسیای شرقی دانست و بر ضرورت تلاش برای ارتقاء این مناسبات تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم همکاری و مشارکت جدی همه کشورها در مسیر مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در دنیا به ویژه در جهان اسلام، گفت: امروز در بسیاری کشورهای اسلامی از جمله فلسطین و یمن شاهد مشکلات و فجایع بزرگی علیه انسان ها هستیم و در این شرایط توسعه همکاری کشورهای اسلامی برای مبارزه با خشونت و تروریسم به نفع ثبات و امنیت جهانی است.

«ماهاتیر محمد» نخست وزیر مالزی نیز در این دیدار با اشاره به روابط و همکاری های مثبت و رو به توسعه دو کشور در بخشهای مختلف و نزدیکی دو ملت با هم، بر تلاش برای توسعه و تقویت مناسبات فی مابین بویژه در زمینه تجاری و سرمایه گذاری تاکید کرد.

وی تحریم های آمریکا علیه ملت ایران را غیرقانونی دانست و افزود: باید با توسعه همکاری‌ها و تعامل بیشتر، راهکارهای گسترش مناسبات دو کشور به گونه‌ای که تحریم‌ها بر آن بی‌اثر باشد را دنبال کنیم.

نخست وزیر مالزی با ابراز ناخرسندی از فجایع و حوادث ناگوار انسانی در کشورهای مسلمان، و تاکید بر ضرورت یکپارچگی و تقویت امت اسلام در برابر توطئه دشمنان، گفت: نباید اجازه دهیم که اختلافات در کشورهای اسلامی موجب گسترش افراطی گری و خشونت علیه مسلمانان شود.

پربیننده ترین خبرها