پيام سفر مالكي به روسيه براي آمريكا

پيام سفر مالكي به روسيه براي آمريكا
شنبه 15 مهر 1391 - 09:56

نماينده عراقي سفر نوري مالكي رئيس جمهوري كشورش به روسيه و بستن قراردادهاي تسليحاتي با اين كشور را منعكس كننده سياست هاي درهاي باز بغداد در برابر همه كشورهاي جهان و پيامي روشن به آمريكا دانست.

عزت شاهبندر شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: سفر مالكي به روسيه به دعوت ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه انجام شد و منعكس كننده سياست هاي درهاي باز عراق است.

وي افزود: آمريكا تنها منبع تسليحاتي براي عراق نيست و توافقنامه امنيتي امضا شده بين عراق و آمريكا هرگز در برابر اين روند مانع ايجاد نخواهد كرد.

شاهبندر گفت: وزير دفاع عراق دو ماه پيش از مسكو ديدن كرد و سفر مالكي به روسيه به زيان روابط با آمريكا نخواهد بود اما حاوي اين پيام روشن براي واشنگتن است كه سياست عراق به يك طرف واحد تكيه نمي كند بويژه كه تصميمات آمريكا در زمينه مسلح كردن عراق متاثر از همسايگان دور و نزديك عراق است.

وي تصريح كرد: شروطي وجود دارد كه سلاح هاي آمريكايي عليه اسرائيل بكار برده نشود و همچنين شروط ديگري وجود دارد كه به تصميم گيري عراق حتي در دفاع از خودش عليه تجاوز داخلي احتمالي خدشه وارد مي كند و اين وضعيت عراق را بر آن مي دارد كه سياست چند جانبه در موضوع تسليحاتي اتخاذ كند.

شاهبندر به اعتراض دولت محلي منطقه كردستان عراق و انتقاد آن از سفر مالكي به روسيه و مسلح كردن ارتش عراق اشاره كرد و گفت: اعتراض كردها چيز تازه اي نيست و از بيش از شش سال پيش در داخل پارلمان و دولت و ارتش عراق ادامه داشته است.

وي افزود: اين موضعگيري كردها دليل قاطعي بر اين موضوع است كه آنها خود را عراقي احساس نمي كنند بلكه طرف ديگري فرض مي كنند كه فاكتورهاي موقتي آنها را با عراق پيوند زده است لذا از قدرت عراق هراس دارند گويي كه اين قدرت روزي از روزها آنها را نشانه خواهد گرفت.

شاهبندر گفت: اين دغدغه كردها بدين خاطر است كه روابط بين دولت مركزي و مناطق و بخش هاي فدرال هموار با تنش بوده است و كردها گاهي احساس مي كنند كه آنها كشور همسايه عراق هستند و از قدرت، رشد، سازندگي و پيشرفت عراق نگران هستند.

MKH-5-17:40

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها