سفر رحيمي از تنش تركيه و سوريه كاست

سفر رحيمي از تنش تركيه و سوريه كاست
شنبه 15 مهر 1391 - 10:17

آنكارا (العالم) ـ ناظران تركيه اي با تأكيد بر اين كه سفر محمد رضا رحيمي معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران از آنكارا و ديدار و گفتگوي وي با مسئولان تركيه در كاستن تنش ميان تركيه و سوريه تأثيرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار شبكه خبري العالم از آنكارا، ديدار معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران با عبدالله گل رئيس جمهور تركيه، مرحله جديدي از تفاهم را ميان ايران و تركيه رقم زد و در اين ديدار طرفين تأكيد كردند كه تفاهم ايران و تركيه بر ثبات منطقه كاملاً تأثيرگذار است.

رحيمي و عبدالله گل همچنين تأكيد كردند كه اختلاف ديدگاه ها لزوما به معناي ايجاد تنش و دشمني نيست. زيرا اين امر با ارزشهاي برادري ميان دو كشور، همسايگي و داشتن دين، تاريخ و فرهنگ مشترك تعارض دارد. آنها همچنين درباره ضرورت تلاش مشترك براي حل بحران سوريه تأكيد كردند.

در همين حال مردم و احزاب مخالف دولت تركيه خواستار يافتن راه حل مسالمت آميزي براي بحران سوريه شده اند.

بولنت قايا تحليلگر تركيه اي به خبرنگار العالم گفت: بي ترديد، ديدار رحيمي از آنكارا در وضعيت كنوني از اهميت ويژه اي برخوردار است. زيرا اين ديدار در كاستن از تنش موجود در تركيه كه خود را به طور موقت براي جنگ آماده كرده بود تأثير فراواني دارد.

قايا افزود: نقش ايران در زمينه يافتن راه حل براي بحران سوريه بسيار مهم است و تهران مي تواند به طور جدي به همراه تركيه جهت تحقق اين هدف گام بردارد؛ به ويژه اينكه عربستان و مصر نيز از تلاش هاي ايران و تركيه در اين زمينه حمايت مي كنند.

وي تاكيد كرد كه ايران مهره كاملا تأثيرگذار و بسيار مهمي در زمينه حل بحران سوريه است.

ياشار اوقيان وزير كار سابق تركيه نيز گفت: مردم و مخالفان دولت تركيه، خواستار يافتن يك راه حل مسالمت آميز براي بحران ميان كشورشان با سوريه هستند و در صورتي كه دولت اردوغان با نيات صادقانه تلاش كند اين ديدار در زمينه تحقق هدف مزبور بسيار تأثيرگذار خواهد بود.

اوقيان افزود: من به نيات دولت رجب طيب اردوغان ،نخست وزير تركيه، شك دارم. زيرا وي و كابينه اش در راستاي توطئه هاي امريكا در منطقه تلاش مي كنند.

براساس اطلاعاتي كه شبكه العالم به دست آورده است، رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه در ديدار محمد رضا رحيمي معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران اظهار داشته است كه صدور مجوز از سوي پارلمان تركيه براي انجام عمليات برون مرزي ارتش به مدت يك سال به معني اعلام جنگ نيست. بلكه اهرم فشاري عليه دولت دمشق با هدف خودداري از حمله به خاك تركيه و پايان دادن به نزاع داخلي كنوني ميان نظام و مخالفان است.

اردوغان همچنين در اين ديدار اظهار اميدواري كرده است كه ايران از نفوذ و قدرت خود در راستاي حفظ منطقه از تنش هاي مخرب استفاده كند. اين امر مورد موافقت رحيمي قرار گرفت و آن را مشروط به تعهد تركيه به حفظ آرامش دانست.

ناظران تركيه اي اتفاق نظر دارند كه ديدار محمد رضا رحيمي معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران از آنكارا و مذاكرات وي با اردوغان و عبدالله گل، در كاستن از تنشي كه باعث نگراني تركيه شده بود، تأثيرگذار بوده و باعث بازگشت آن كشور به عقلانيت شده است. اين در حالي است كه ارتش آن كشور همچنان از مجوز پارلمان براي آغاز جنگ عليه سوريه برخوردار است.
MKH-5-18:35

پربیننده ترین خبرها