مخالفت فعال سياسي با نخست وزيرجديد ليبي

مخالفت فعال سياسي با نخست وزيرجديد ليبي
شنبه 15 مهر 1391 - 12:14

فعال سياسي ليبيايي با انتقاد از انتخاب اخير "مصطفي ابوشاقور" توسط مجلس ملي ليبي (شوراي ملي) براي نخست وزيري كابينه جديد، آن را نسخه جديدي از كابينه شكست خورده سابق دانست.

عبدالقادر بن سعود" روز شنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: ليبي هنوز آمادگي دموكراسي را ندارد اما زمينه و بستر براي رشد دموكراسي در كشور مساعد است.

وي افزود: كنگره ملي منتخب، در انتخاب ابوشاقور براي نخست وزيري دچار اشتباه شد، و علت ارتكاب اين اشتباه، چيرگي برخي از نيروهاي سياسي بر اين كنگره است.

بن سعود خاطر نشان كرد: ابوشاقور در واقع نسخه اي ديگر از كابينه شكست خورده اي خواهد بود كه در مدت 8 ماه گذشته بر سر كار آمد و هيچ دستاوردي براي ليبي نداشت.

وي با اشاره به وجود خويشاوندي ميان برخي از اعضاي دولت و نخست وزير از مطرح بودن علامت سئوال هايي در خصوص برخي از اعضا به ويژه در زمينه پرونده ترور عبدالفتاح يونس از رهبران انقلاب ليبي خبر داد.

فعال سياسي ليبيايي گفت: افكار عمومي كابينه جديد را نمي پذيرد به ويژه كه اين كابينه فاقد تعادل و توازن لازم در به كارگيري نمايندگاني از مناطق پيشتاز در انقلاب است.

بن سعود سپس با انتقاد از سلطه برخي نيروهاي سياسي بر كنگره ملي، احتمال توانايي ابوشاقور در تشكيل كابينه جديد را به سبب نگاه منفي شوراي ملي به او بعيد دانست.

وي افزود: ابوشاقور كابينه خود را نه براساس توانمندي و تخصص افراد بلكه براساس رابطه بازي تشكيل خواهد داد.

بن سعود خاطرنشان كرد: ابوشاقور از ميان 6 ميليون ليبيايي تا كنون كسي را شايسته تصدي پست وزارت امور خارجه نيافته است. به اين ترتيب بعيد مي دانم نخست وزيري كه حتي نتوانسته است كابينه خود را كامل كند، در مرحله آينده موفق ظاهر شود.

اين فعال سياسي ليبيايي با اشاره به اختلاف بسيار ناچيز آراي ابوشاقور و رقيب او محمد جبريل براي تصدي پست نخست وزيري، از تلاش جريان هاي سياسي براي جلب آراي مستقل ها انتقاد كرد.

بن سعود درباره برخي دعوت ها براي سهميه بندي و توزيع پست ها و وزارتخانه ها، پايبندي به شايسته سالاري و ملاحظه جانفشاني مردم مناطق مختلف در جريان انقلاب ليبي را خواستار شد و مخالفت خود را با تحميل وزيران به نخست وزير اعلام كرد.

مصطفي ابوشاقور معاون نخست وزير ليبي با اختلاف اندك نسبت به رقيب خود، از سوي مجلس ملي (شوراي ملي) به نخست وزيري دست يافت.

ابوشاقور در اين رقابت توانست در دور دوم انتخاباتي كه روز ۲۲ شهريور( ۱۲ سپتامبر ) از سوي مجلس ملي ۲۰۰ نفره ليبي برگزار شد، بر محمود جبرئيل پيروز شود.
 
ابوشاقور شصت ويك ساله تحصيلات خود را در آمريكا انجام داد و دكتراي مهندسي برق را در همين كشور دريافت كرد. وي كه از مخالفان رژيم معمر قذافي ديكتاتور پيشين ليبي بود، در دهه هشتاد ميلادي به آمريكا تبعيد شد.
 
دولت جديد به رياست ابوشاقور يك دولت انتقالي ديگر است كه جايگزين دولت عبدالرحيم الكيب مي‌شود. دولت جديد نسبت به دولت قبلي مشروعيت و ابتكار عمل بيشتري خواهد داشت.
5-18:06
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها