مرکل: نشست چهارجانبه‌ای درباره سوریه خواهیم داشت/ اردوغان: رویکرد مشابهی با آلمان درباره سوریه داریم

مرکل: نشست چهارجانبه‌ای درباره سوریه خواهیم داشت/ اردوغان: رویکرد مشابهی با آلمان درباره سوریه داریم
جمعه 6 مهر 1397 - 15:33

رئیس جمهور ترکیه و صدراعظم آلمان با حضور در نشست خبری مشترک، درباره مسائل مختلفی از جمله روابط دوجانبه، بحران سوریه، سرکوب آزادی بیان و مبارزه با تروریسم صحبت کردند.

العالم- ترکیه 

 «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) پس از دیدار در برلین، مقابل دوربین‌ها در نشست خبری حاضر شدند.

مرکل به عنوان سخنران ابتدایی با بیان اینکه خواستار بهبود روابط با ترکیه هستند، گفت: «به خاطر برخی مشکلات و دشواری‌ها، روابط ما دستخوش تنش‌هایی شده بود. آزادی بیان و رسانه، بازداشت‌های متعدد و همچنین دستگیری برخی شهروندان آلمانی در ترکیه، از جمله آن بود».

وی با حمایت از ترکیه در برابر تحریم‌های آمریکا، تاکید کرد که آلمان منفعت زیادی در رفاه اقتصادی ترکیه دارد و به زودی انجمن انرژی ترکیه-آلمان تشکیل خواهد شد.

صدراعظم آلمان با اشاره به بحران سوریه و توافق جدید بر سر موضوع ادلب، از برگزاری نشست چهارجانبه به همراه رؤسای جمهور روسیه و فرانسه خبر داد. وی افزود: «ترکیه کار بزرگی در موضوع مهاجران انجام داده و هم‌اکنون بیش از 3 میلیون پناهنده سوری در این کشور هستند».

مرکل در پایان با مهم دانستن تصمیم اتحادیه اروپا با ترکیه درباره موضوع پناهندگان، بر تداوم همکاری با این کشور در موضوع مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

اردوغان نیز به عنوان سخنرانی بعدی با بیان اینکه بعد از 4 سال به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه به آلمان سفر کرده، گفت: «برای روابط خود با آلمان اهمیت قائل بوده و خواستار بهبود آن هستیم».

وی با اعلام خبر سفر وزیر اقتصاد آلمان با هیأتی عالی‌رتبه به ترکیه طی روزهای آینده، تاکید کرد: «تحریم‌های اقتصادی برای اهداف سیاسی به کار گرفته شده است... اقتصاد ترکیه اما بر پایه اصول قاطعی بنا شده و نوسانات مقطعی اثر کمی بر آن دارد».

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به کودتای نافرجام سال 2016 و دست داشتن سازمان گولن در طراحی آن، گفت از آلمان انتظاراتی برای برخورد با اعضای سازمان‌های تروریستی مانند فِتو، پ.ک.ک و شبه‌نظامیان کُرد سوری دارد.

اردوغان درباره بحران سوریه نیز توضیح داد: «7 سال است که جنگ و خصومت در این کشور شعله می‌کشد. ما رویکرد مشابهی با آلمان در این قضیه داریم. تا کنون 3.5 میلیون پناهنده سوری در کشور ما سکنا گزیده‌اند. ما از رویکرد انسانی آلمان در این باره خشنود هستیم».

در میانه این کنفرانس خبری اما اعتراض یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه به اظهارات اردوغان درباره آزادی بیان و بازداشت‌ها، نظم جلسه را برهم زد که نیروهای امنیتی او را به بیرون انتقال دادند.

فارس 

پربیننده ترین خبرها