ایندیپندنت: بحران سوریه، موجب جدایی آنکارا و واشنگتن می شود

ایندیپندنت: بحران سوریه، موجب جدایی آنکارا و واشنگتن می شود
شنبه 15 مهر 1391 - 19:47

سونر كاگابتاي مدير برنامه تركيه در واشنگتن و عضو انستيتو امور خاور دور واشنگتن تاكيد كرد: رابطه ائتلاف نزديك كه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه به آمريكا ارائه كرده اكنون در معرض خطر طوفاني است كه ممكن است اين دو همپيمان را به علت بحران سوريه از هم جدا كند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه انگليسی اينديپندنت امروز در مقاله اي به قلم سونر كاگابتاي نوشت: از آغاز بحران سوريه، دولت اردوغان چنین می پنداشت که با دولت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در يك صف قرار دارد و هدف مشتركي در سوريه دارند، اما اكنون اختلافات شدیدی بين دو طرف در حال آشكار شدن است. اوباما كه منتظر انتخابات رياست جمهوري در رويارويي با ميت رامني در ماه آينده است، در خصوص سوريه بسيار مردد است. به نظر مي رسد اردوغان اين مسئله را بهانه ای براي بي توجهي اوباما به مشكلی می داند که تركيه در خصوص بحران سوريه به آن دچار شده است.

كاگابتاي تصریح کرد: احساسات ناخرسندي اردوغان از اوباما در پنجم ماه گذشته ميلادي، هنگامي آشکار شد كه اردوغان در مصاحبه با شبكه سي ان ان به شدت از رئيس جمهور آمريكا انتقاد كرد و گفت: اوباما هيچ اقدامي در خصوص سوريه انجام نداده است.

تحلیلگر ایندیپندنت تاکید کرد: اين اظهار نظر تند مي تواند نشانه بدي براي روابط بين دو طرف باشد، به خصوص كه اردوغان به تعامل دوستانه با رهبران ديگر کشورها مشهور است، اما وقتي احساس مي كند آنها در کنار وی نیستند، كنترل اعصاب خود را از دست مي دهد. پس هر چه واشنگتن از ديدگاه تركيه درباره سوريه فاصله بگيرد، ناخرسندي اردوغان به علت عدم حمايت اوباما از سياست ها و طرح هايش افزايش مي يابد.

مدير برنامه تركيه در واشنگتن ادامه داد: تركيه دوست دارد مسائل را پيچيده تر كند، به خصوص پس از حادثه مرزي اخير بين سوريه و تركيه كه پنج تركيه اي در آن كشته شدند و اين كشور احساس كرد به بحران بسيار نزديك شده است. در واقع اردوغان از اين می ترسد كه زمان به نفع وي نباشد.

كاگابتاي در ادامه نوشت: بسياري از مردم تركيه كه مخالف سياست اردوغان در قبال سوريه هستند، شروع به برگزاري تظاهرات به طرفداری از سوريه و مخالف اردوغان كرده اند و این مشكل بزرگي براي آنكارا است.

وي افزود: آنچه اكنون پيش بيني مي شود، اردوغان تلاش می کند واشنگتن را به سمت خود بکشد تا موضعي خصمانه تر در قبال سوريه اتخاذ كند. اما به نظر می رسد واكنش واشنگتن، مخالفت با اين مسئله و تلاش براي فرو نشاندن تب اردوغان باشد.

تحلیلگر ایندیپندنت در پايان گفت: اين اختلافات بسيار خطرناك است، اما ممكن است شراكت بين اوباما و اردوغان را از بین نبرد، چرا كه اردوغان به شدت به آمريكا تكيه كرده است و نمي تواند اين رابطه را قرباني كند. اما با توجه به اختلافات گسترده و دوري آشكار بين سياست هاي آنكارا و واشنگتن به نظر مي رسد طوفاني بين دو طرف قابل پيش بيني باشد كه گريزي از آن نيست.

 



پربیننده ترین خبرها