یک خبر چند خط تحلیل؛

جلسه مقدماتی ناتوی عربی علیه ایران و متحدین

جلسه مقدماتی ناتوی عربی علیه ایران و متحدین
جمعه 6 مهر 1397 - 21:52

خبر:

پمپئو و همتایانش در کشورهای حاشیه خلیج فارس بانضمام اردن و مصر امروز اولین جلسه برای تشکیل آنچه "اتحاد استراتژیک در خاورمیانه" خواندند را تشکیل دادند.

تحلیل:

- در حالی که اخیراً آمریکا از عزم خود برای تشکیل "ناتوی عربی" بر علیه ایران خبر داده بود جلسه جمعه نیویورک با حضور اعضای پیشبینی شده جهت تاسیس" ناتوی عربی" در قالب عنوان جدید "اتحاد استراتژیک خاورمیانه" تشکیل شد؛ اساسی ترین هدف اعمالی این نهاد جدید مقابله با ایران است اگر چه مساله داعش و ناامنی در سوریه و یمن و عراق نیز به آن افزوده شده است.

- مبادرت آمریکا به تشکیل این ائتلاف از یکسو تلاش برای جلوگیری از هدر رفت زمان برای مقابله با ایران در سایه تشدید تحریمها ست و از دیگر سو به آن دلیل است که مقامات آمریکایی هنوز برخلاف ادعاهایشان به اثر گذاری تحریمها وتهدیداتشان علیه جمهوری اسلامی ایران باور ندارند.

- در حالی که چندی پیش مساله اساسی میان آمریکا و ناتو مطالبه مالی حداکثری آمریکا ازاین نهاد نظامی، بود بنطر میرسد ترامپ میکوشد تا با تاسیس این ائتلاف جدید و تکمیل آن در قالب ناتوی عربی طی ماههای آینده هزینه های مبارزه و مقابله با ایران را از منابع عربی عمدتا متمول منطقه حاصل کند. البته ترامپ امیدوار است این نهاد جدید بشرط شکل گیری بتواند با جایگزین کردن ایران بجای اسرائیل به عنوان دشمن مشترک اعراب منطقه، کمک بسیاری به حذف مساله فلسطین از افکار عمومی جهان اسلام بکند

پربیننده ترین خبرها