نقشه "پلید" ترکیه در سوریه

نقشه
يکشنبه 16 مهر 1391 - 09:46

تقويت حضور نظامي ارتش ترکيه نزديک مرزهاي سوريه در پي تبادل آتش اخير بين طرفين، گمانه زني‌هاي بسياري را در خصوص آينده بحران سوريه و نقش ترکيه در جنگ سوريه مطرح کرده است؛ در همين راستا روزنامه الديار، با بررسي يکي از سناريوي احتمالي آينده، ترکيه را به طرح ريزي نقشه اي "پليد" براي آغاز دخالت نظامي در سوريه متهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "الدیار" در مطلبی نوشت: به نظر مي رسد كه تركيه نقشه پليدي را با مشاركت ناتو براي مشغول كردن ارتش سوريه در طول مرز 800 كيلومتري مشترك تركيه و سوريه تدوين كرده است، تا ارتش سوريه در مرزها باقي بماند و آنگاه افراد مسلح مستقر در داخل سوريه و شهرهاي آن - همانطور كه در حلب روي داد- به نبردهاي داخلي عليه ارتش بپردازند.

به نوشته این روزنامه، تبادل آتش توپخانه سنگين بين سوريه و تركيه روز شنبه از سرگرفته شد، و يك گلوله خمپاره سوريه به منطقه مرزي تركيه اصابت كرد، و تركيه نيز با گلوله باران توپخانه اي به نيروهاي سوريه پاسخ داد.

الدیار افزود: با وجود اينكه تنها يك گلوله خمپاره كوچك از جانب سوريه شليك شد، اما ارتش تركيه با واحدهاي توپخانه خود به شدت پاسخ داده و مواضع سوريه را گلوله باران كردند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: نقشه پليد تركيه با همكاري ناتو اجرا مي شود ..  در 48 ساعت اخير ارتش تركيه بيش از 200 قلاده توپ  را به مرز با سوريه به منظور گلوله باران خاك اين كشور - در صورت شليك گلوله اي از خاك سوريه به تركيه يا بروز حادثه اي- منتقل كرده است.

روزنامه الديار به نقل از منابع خود نوشت: اين گروه موسوم به "ارتش آزاد" سوريه بود که مواضع تركيه را با يك گلوله سنگين هدف قرار داد؛ اين حمله نيز به درخواست طرف ترك صورت گرفته است، تا ارتش تركيه نیز به نوبه خود به اين حمله خمپاره اي عليه سوريه پاسخ دهد؛ نقشه پليد تركيه بدين گونه است كه "ارتش آزاد" سوريه با خمپاره انداز مواضع تركيه را هدف قرار دهد تا اين امر باعث شعله ور شدن جنگ توپخانه اي بين سوريه و تركيه شود.

الدیار در ادامه تأکید کرد: نبرد حلب به ارتش سوريه قدرت داد كه بر اكثر مناطق اين شهر تسلط يابد، و اين امر كشورهاي عرب حوزه خليج فارس را خشمگين كرد و آنها از تركيه خواستند كه اجازه ورود سلاح و امكانات پشتيباني زيادتري را به حلب بدهد؛ در این میان عملا قطر ابتکار عمل را به دست گرفته و اجرا كرد و برای تركيه پول و يك فروند هواپيماي حامل سلاح فرستاد.

با اجرای این نقشه، ارتش سوريه سرگرم نبرد در ريف حلب خواهد شد، و در وراي آن افراد مسلح قادر می توانند كه به نبرد در حلب و حماه و حمص بپردازند .

نقشه تركيه براساس نظر ناتو و كشورهاي عرب حوزه خليج  فارس لازم است كه روز به روز و هفته به هفته توسعه يابد تا اينكه تقريبا هر روز گلوله باران توپخانه اي بين سوريه و تركيه صورت گيرد؛ درنتیجه ارتش سوريه مجبور می شود حدود 50 هزار سرباز را با توپها و تانكهاي خود در طول مرز بين سوريه و تركيه مستقر كند، و در آن صورت كشورهاي عرب حوزه خليج فارس و تركيه و ناتو با خود خواهند گفت كه توانسته اند ارتش سوريه را در مرز با تركيه مشغول كنند..در آن هنگام افراد مسلح مخالف حملات خود به حماه و حلب و حمص و ساير مناطق را آغاز خواهند كرد زيرا ارتش سوريه مشغول استقرار خود در طول مرز با تركيه خواهند بود.

الدیار نوشت: ستاد ارتش سوريه از اين موضوع آگاه است و برهمين اساس حضور توپخانه اي خود را در مناطق بسيار محدودي متمركز كرده است و آنطور كه تركيه و كشورهاي عرب خليج فارس و ناتو انتظار آن را مي كشند، 50 هزار نظامي را مستقر نكرده است.

درهمين حال، روسيه با تركيه تماس گرفته و دو خواسته را مطرح كرده است؛ نخست اينكه تركيه هيچ گونه حمله يا يورش زميني به خاك سوريه – به ويژه بعد از اجازه مجلس تركيه به ارتش براي عمليات نظامي- انجام ندهد و رئيس جمهور و وزير خارجه تركيه گفتند كه اعطاي اين مجوز به دولت و ارتش براي عمليات نظامي عليه سوريه به معناي اعلام جنگ نيست؛ این درحالی است که عملا اين اقدام اعلام جنگ محسوب مي شود؛ زيرا مجلس تركيه اعلام مي كند كه به دولت اختيار عمليات نظامي عليه سوريه را مي دهد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: اين عمليات محدود نخواهد بود بلكه روز به روز بر دامنه آن افزوده خواهد شد زيرا اگر موضوع گلوله باران از طريق توپخانه يا تانك هاي تركيه باشد، نيازي به اعطاي مجوز مجلس تركيه به دولت براي اجراي عمليات نظمي عليه سوريه نيست اما اقدامات نظامي مورد نظر گسترده تر از اين ميزان است و هدف از آن ورود ارتش تركيه به مناطقي در عمق 10 كيلومتري خاك سوريه است و اگر اين هدف دنبال نمي شد دولت تركيه درخواست مجوز از مجلس اين كشور براي اجراي عمليات نظامي نمي كرد زيرا درخواست مجوز براي خروج ارتش تركيه از خاك اين كشور و اجراي اقدامات نظامي صورت مي گيرد.

الدیار تأکید کرد: تركيه نقشه اي محرمانه را با ناتو و كشورهاي عرب حوزه خ

پربیننده ترین خبرها