تحلیل روز/

سود و زیان در توافقات سوچی

سود و زیان در توافقات سوچی
دوشنبه 9 مهر 1397 - 15:45

یادداشت تفاهم سوچی که رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه روز 17 سپتامبر دربارۀ آن توافق کردند، شامل ایجاد یک منطقۀ عاری از سلاح بین مناطق استقرار نیروهای ارتش سوریه و گروه های مسلح فعال در استان ادلب از روز 15 اکتبر 2018 است.

العالم - سوریه 

توافقات سوچی شامل 3 مرحله است : اول؛ ایجاد منطقۀ عاری از سلاح به شعاع 15 کیلومتر در اطراف شهر ادلب - مرکز استان ادلب – پیش از نیمۀ اکتبر 2018. دوم؛ زمین گذاشتن سلاح های سنگین پیش از 10 اکتبر با نظارت روسیه و ترکیه. سوم؛ ازسرگیری نهادهای دولتی در استان ادلب پیش از پایان سال میلادی کنونی.

وزارت دفاع ترکیه نشست هایی را با هیأتی روسی بین روزهای 19 و 21 سپتامبر برگزار کرد که در این نشست ها حد و مرز منطقۀ عاری از سلاح در استان ادلب با در نظر گرفتن ویژگی های جغرافیایی و جمعیتی این استان برگزار کرد و لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز 28 سپتامبر اعلام کرد که ایجاد منطقۀ عاری از سلاح در ادلب راهکاری نهایی نیست بلکه اقدامی موقتی و لازم در مسیر حل بحران سوریه است.

شاید یکی از مهمترین مشکلاتِ پیش روی ترکیه مخالفت گروه تروریستی "تحریر الشام" با توافقات سوچی باشد. هر چند گروه تحریر الشام موافقت یا مخالفت صریح خود با توافقات سوچی را اعلام نکرده است ولی نظریه پردازان این گروه حرف هایی به زبان آورده اند و برخی از اعضای ارشدش درباره توافقات مذکور اختلافاتی با همدیگر دارند. ابومحمد الجولانی سرکردۀ گروه تحریر الشام نیز از ترس اینکه مبادا پذیرفتن توافقات سوچی باعث جدا شدن برخی از اعضای گروهش شود، تغییراتی را در گروه تحت امر خود به نفع القاعده و گروه موسوم به "نگهبانان دین" ایجاد کرد زیرا میانجی گری ها برای تشویق الجولانی به پذیرفتن خواسته های ترکیه آغاز شده است و شاید تحریر الشام گامی در جهت پذیرفتن توافقات سوچی بردارد و تا نیمه اکتبر آینده سلاح های سنگین خود را به زمین بگذارد. با توجه به اینکه گفته می شود فقط افراد مسلح فعال در منطقۀ مورد توافق روسها و تُرکها باید سلاح های خود را به زمین بگذارند و دیگر مناطق استان ادلب از این امر مستثنی است، احتمال تن دادن تحریر الشام به توافقات سوچی و زمین گذاشتن سلاح های خود بیشتر خواهد بود تا خود را با ترکیه و روسیه درگیر نکند.      

در این میان؛ میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو سرسختانه خواستار موقتی بودن اقدام "ایجاد منطقۀ عاری از سلاح در استان ادلب" است زیرا مناطق آتش بسی که طبق توافقات "آستانۀ 4" تشکیل شده بود، اقدامی موقت بود.   

گروه های مسلح وابسته به آنکارا در مواضع خود باقی خواهند ماند ولی باید سلاح های سنگین شامل تانک ها، خودروهای شنی دار و خمپاره اندازهای خود را به مناطقی در ادلب به دور از منطقۀ عاری از سلاح که وسعتش 15 تا 20 کیلومتر خواهد بود، منتقل کنند. به احتمال قوی منطقۀ عاری از سلاح در بخش های شمالی و غربی استان حماه و به وسعت 20 کیلومتر ایجاد خواهد شد تا بتوان خطر آتش جنگ افزارهای سنگین را دفع کرد.   

گروه هایی که در لیست تروریسم گنجانده شده اند، یعنی تحریر الشام، نگهبانان دین و دیگر گروه های کوچک هم باید سلاح های سنگین خود را زمین بگذارند و هم کاملاً از منطقۀ عاری از سلاح بیرون بروند و نباید هیچ موضعی در این منطقه برای خود نگه دارند ولی ارتش سوریه در مواضع خود باقی خواهد ماند و نَه سلاح های سنگین و نَه سلاح های سبک خود را به جای دیگر منتقل نخواهد کرد و تعداد نیروهای خود را نیز کاهش نخواهد داد.    

گزارش های جدید نشان می دهد که ارتش ترکیه یک نوع سلاح سنگین خود را به منطقۀ عاری از سلاح منتقل خواهد کرد و پیش بینی می شود که گشتی های مشترک روسیه و ترکیه در این منطقه به فعالیت بپردازند و مواضع گروه های مسلح را برای اطمینان از خالی بودن این مواضع از سلاح های ممنوعه و نیروهای مسلح بازرسی کنند.     

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها