عضو ائتلاف دولت قانون خواستار شد:

تجديد نظر عراق درروابط با تركيه در همه سطوح

تجديد نظر عراق درروابط با تركيه در همه سطوح
دوشنبه 17 مهر 1391 - 08:31

عضو ائتلاف دولت قانون از سياست هاي دولت تركيه و تلاش براي تحميل خود به عنوان پليس منطقه و مشكل آفريني با كشورهاي همسايه انتقاد كرد و از دولت عراق خواست در روابط خود با آنكارا در همه سطوح تجديد نظر كند.

محمد العقيلي دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم گفت: دولت عراق به همه كشورهاي همسايه به ديد مبتني بر منافع مشترك مي نگرد و ديدگاه خصمانه اي در باره هيچ يك از آنها ندارد به ويژه تركيه كه روابط گسترده اي با عراق در زمينه هايي از جمله آب ، مرزها ، تجارت و ميراث فرهنگي و تاريخي دارد.

عضو ائتلاف دولت قانون، كه نوري مالكي نخست وزير عراق رياست آن را برعهده دارد، افزود: دولت عراق تجاوزات و اتهاماتي را كه دولت آنكارا مطرح مي كند، نخواهد پذيرفت.

وي افزود: دولت آنكارا معيارهاي دوگانه در قبال عراق در پيش گرفته و اين مساله باعث شده است بغداد در روابط خود با آنكارا تجديد نظر كند و از پارلمان خواسته است توافقنامه هايي را كه به نيروهاي تركيه اجازه دخالت در خاك عراق براي هدف قرار دادن گروه هاي مسلح را مي دهد، تمديد نكند.

العقيلي اظهار داشت: عراق بسياري از توافقنامه ها با تركيه را بررسي خواهد كرد و بازنگري فراگيري در همه پرونده هاي اقتصادي ، ديپلماتيك و امنيتي ميان دو كشور صورت خواهد گرفت.

عضو ائتلاف دولت قانون پيش بيني كرد كه دولت عراق تصميمات شجاعانه اي در قبال تركيه اتخاذ كند زيرا تركيه به پناهگاهي براي بسياري از افراد تحت تعقيب دستگاه قضائي عراق تبديل شده و به تروريست ها پناه داده است.

وي گفت: تركيه همچنين به دولت عراق ضربه زده و حاكميت اين كشور را به ويژه در سفر احمد داود اوغلو وزير امور خارجه تركيه به كركوك، نقض كرده است.

العقيلي اتخاذ تصميمات بازدارنده در برابر سياست تركيه و دخالت هاي آن در امور كشورهاي همسايه را خواستار شد و آنكارا را به تلاش براي تحميل خود به عنوان پليس منطقه و اعمال فشارهاي سياسي و ديپلماتيك بر بسياري از كشورها و ايجاد مشكلات با كشورهاي همسايه متهم كرد.

 28/س18:12

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها