تمديد ماموريت نظامي تركيه درعراق غيرقانوني است

تمديد ماموريت نظامي تركيه درعراق غيرقانوني است
دوشنبه 17 مهر 1391 - 09:06

بغداد (العالم) ـ نماينده مستقل كُرد در پارلمان عراق، مصوبات پارلمان تركيه درباره تمديد مأموريت نيروهاي نظامي اين كشور براي حمله به كردها در خاك عراق و ديگر كشورهاي همسايه را غير قانوني دانست.

محمود عثمان دوشنبه درمصاحبه با شبكه خبري العالم، با درخواست از دولت آنكارا براي اتخاذ سياست گفتگو و تفاهم براي حل بحران ها و تثبيت امنيت به جاي سياست هاي خشونت بار تأكيد كرد: ادامه سياست هاي كنوني تركيه نتايج منفي براي آن كشور به دنبال خواهد داشت.

عثمان گفت: پارلمان هيچ كشوري حق ندارد به نيروهاي كشورش اجازه خروج از مرزها و حمله به كشور ديگري را بدهد و تركيه از پنج سال پيش تاكنون اقدام به اين عمل غيرقانوني كرده و دولت عراق نيز در اين زمينه سكوت كرده است. اين مصوبات پارلمان تركيه از هر نظر غيرقانوني است.

نماينده مستقل كُرد در پارلمان عراق افزود: دولت تركيه همه كساني را كه با آن مخالفت و در برابر آن مقاومت مي كند، تروريست مي نامند. آنها گمان مي كنند با اين سياست ها مي توانند به اهدافشان دست يابند.

عثمان گفت: با گفت وگو و تفاهم و نه خشونت و جنگ، مي توان امنيت را در دو طرف مرز به وجود آورد.

وي افزود: اردوغان از گفتگو با كردها سخني به ميان نياورده است و وي نه تنها با پ. ك. ك (كردهاي مخالف تركيه) بلكه حتي با احزاب قانوني موجود در تركيه نيز كه داراي نمايندگاني در پارلمان هستند، گفتگو و رايزني نكرده است.

عثمان اظهار داشت: اردوغان مي گويد ممكن است با اوجالان مذاكره كند. اين در حالي است كه همگان مي دانند اوجالان زنداني است و در صورتي كه در پي مذاكره با وي است، بايد ابتدا او را آزاد و سپس براي مذاكره با وي اقدام كند.

وي اظهارات اخير اردوغان درباره كردها را بي اهميت و منفي ارزيابي كرد و گفت: در سخنان اردوغان هيچ نشانه اي از تغيير سياست هاي دولت تركيه به چشم نمي خورد.

عثمان خاطرنشان كرد: اردوغان از كردها درخواست كرد با وي براي مبارزه با تروريسم همكاري كنند و اين بدان معني است كه وي كردها را تروريسم مي داند و از آنها مي خواهد به او در زمينه سركوب برادرانشان كمك كنند كه اين درخواست كاملا اشتباه است.

نماينده مستقل كُرد در پارلمان عراق، افزود: تركيه در پي آن است تا حاكميت دولت عراق بر خاك و آسمان اين كشور را نقض كند و دولت آنكارا از چند سال پيش تاكنون به بهانه تعقيب و مقابله با پ.ك.ك اقدام به اين كار كرده است.

وي گفت: شهروندان عراقي ساكن در روستاهاي مرزي بيشترين زيان را از عمليات نظامي ارتش تركيه ديده اند و بارها توسط هواپيماها، تانك ها و توپخانه آن كشور مورد هدف قرار گرفته اند و بسياري از آنها در اثر اين بمباران ها آواره و مزارع و منازلشان تخريب شده است و احشامشان را از دست داده اند.

اين شخصيت سياسي عراقي در ادامه خاطر نشان كرد: دولت تركيه درصدد بازيابي نفوذ و قدرت دوره امپراتوري عثماني است. به همين دليل با در پيش گرفتن سياست تفرقه افكنانه در سراسر منطقه خاورميانه از اهل سنت عليه شيعيان و ايران حمايت مي كند و در پي ايجاد نزاع مذهبي است.

وي گفت: تركيه نبايد براساس ديدگاه تنگ نظرانه عمل كند و كردهاي عراق، اين سياست تفرقه افكنانه دولت تركيه را به شدت محكوم مي كنند.

عثمان افزود: كردها از تركيه مي خواهند تا سياست همزيستي مسالمت آميز با كردها و ساير گروهها، قوميت ها و كشورهاي منطقه را اتخاذ كند و از دخالت در امور كشورهاي همسايه براساس اوامر آمريكا و با هدف مقابله با نفوذ ايران در منطقه خودداري نمايد.

وي با تأكيد بر اشتباه سياست داخلي تركيه گفت: دولت تركيه كساني را كه از حقوق و ديدگاه سياسي شان دفاع مي كنند، تروريست مي داند. بنابراين ادامه سياست هاي كنوني، نتايج معكوسي را براي آن كشور به بار خواهد آورد.
AM - 07 - 18:22

پربیننده ترین خبرها