اردوغان با خطر باتلاق سوریه مواجه است

اردوغان با خطر باتلاق سوریه مواجه است
دوشنبه 17 مهر 1391 - 11:02

يک روزنامه انگليسي با اشاره به رويکرد ترکيه درباره سوريه تاکيد کرد که اردوغان در خطر فرورفتن در باتلاق سوريه قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه فایننشال تایمز امروز (دوشنبه) موضوعی با عنوان «حمله به سوریه اردوغان را در تنگنا قرار می‌دهد» منتشر کرد و در آن نوشت حملات متقابل بین سوریه و ترکیه به مناطق مرزی دو کشور که پنج روز ادامه یافت، آنکارا را به ورود به درگیری علنی با همسایه خود نزدیک‌تر کرد. 

این روزنامه نوشت: پس از حمله‌ای که از خاک سوریه به خاک ترکیه صورت گرفت و در آن پنج نفر کشته شدند، ترکیه مواضعی را در خاک سوریه هدف قرار داد.

حمله ترکیه به خاک سوریه دو روز بعد از هشدار رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، صورت گرفت که در آن اعلام کرد ترکیه تمایل ندارد وارد درگیری با سوریه شود اما از جنگ دور نیست.

فایننشال تایمز نوشت: اردوغان هفته گذشته مجوز پارلمان ترکیه را بدست آورد که به او حق اعزام نیروها به داخل خاک سوریه را می‌دهد، اما آنکارا اصرار دارد که از این مجوز به عنوان قدرت بازدارندگی در صورت حمله به کشور استفاده خواهد شد.

به نوشته این روزنامه، تحلیلگران معتقدند که اردوغان ممکن است در پایبندی به حد فاصل بین استفاده از قدرت برای بازدارندگی و افزایش درگیری مسلحانه با سوریه با مشکل و دشواری زیادی مواجه شود.

این روزنامه به نقل از بولنت الیریزا، عضو مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن، نوشت: اردوغان در خطر فرورفتن در باتلاق سوریه قرار دارد و دو راه پیش رو دارد: یا باید ذلت بار عقب نشینی و از موضع خود صرف نظر کند یا اینکه به موضع خود ادامه و به سوریه واکنش نشان دهد.

این روزنامه به نقل از مسئول دیگری که به نامش اشاره نکرد، نوشت: حوادثی که در روزهای گذشته رخ داده ممکن است نقطه عطفی در اثبات خطر درگیری بلندمدت در سوریه برای همه منطقه در برابر غربی که از این درگیری چشم پوشی می‌کند، باشد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها