"پیام" های هواپیمای بدون سرنشین ایران

دوشنبه 17 مهر 1391 - 17:34

روزنامه صهيونيستي "يديعوت احرونوت" در شماره روز گذشته خود نوشت: ايران با ارسال هواپيماي بدون سرنشين خود به آسمان اسراييل به كمك حزب الله و يا نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب در لبنان، توان فن آوري و عملياتي خود و در عين حال توان دفاعي اسراييل را در برابر حملات هوايي محك زد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آلکس فیشمن، تحلیلگر مشهور امور نظامی این روزنامه در مقاله ای با عنوان "پیام هواپیمای بدون سرنشین" نوشت: هرچند سيستم دفاع هوايي اسرایيل وظیفه خود را انجام داد، اما نمي توان هواپيماي بدون سرنشيني را كه ظاهرا در ايران و با فن آوری ايراني ساخته شده و به فاصله 30 كيلومتري نيروگاه هسته اي "ديمونا" رسید، ناديده گرفت.

فیشمن در ادامه خاطرنشان کرد: اسرایيل كه ايران را تهديد به حمله مي كند و هواپيماهايش را براي تصوير برداري، آزادانه در آسمان لبنان به پرواز در مي آورد، ديروز با اين هشدار مواجه شد كه: ما هم مي توانيم هواپيما به آسمان شما بفرستيم، عكس بگيريم و خود را به مواضع بسيار حساس در خاكتان برسانيم. پس از آزمایش توان ما بپرهیزید.

تحلیلگر صهیونیست نوشت: اسرایيل به عمد، هيچ گونه اطلاعاتي درباره این هواپیمای بدون سرنشين ارائه نمي کند، چون اینک در ايران و لبنان، متخصصان نشسته اند و منتظر اطلاعات جديد در این خصوص هستند تا بتوانند نقاط ضعف دفاع هوايي اسرایيل و نيز نقاط ضعف هواپيماي بدون سرنشين خود را شناسایی کنند.  از سوی دیگر مهندسان اسراییلی و مأموران اطلاعاتي دور هم نشسته اند و مي كوشند لاشه های این  هواپيما را سرهم كنند تا به عمق فن آوری ایران در این زمینه پی ببرند. اما علاوه بر جنگ سخت افزاري، دو طرف مي كوشند تا نهايت استفاده تبليغاتي را از اين قضيه ببرند.

آلکس فیشمن ادامه داد: طرفي كه هواپيما را فرستاده مسئله را چنين مطرح مي كند كه اسرائيل نتوانست هواپيما را بر فراز دريا و به دور از مرزهاي خود شناسایی و سرنگون کند. در مقابل، طرف اسرایيلي نيز مدعي است كه از همان ابتدا مي توانسته هواپيما را هدف قرار دهد اما فرمانده نيروي هوايي دستور داد اين كار در نقطه اي صورت گيرد كه خسارت مالي و جاني به همراه نداشته باشد.

یدیعوت آهارنوت در بخش دیگری از تحلیل خود نوشت: چنين هواپيمايي قادر است تجهیزات جمع آوري اطلاعات یا مواد منفجره برای عملیات انتحاری با خود حمل کند. بدين ترتيب، نيروي هوايي اسرایيل در برنامه های آینده، خود را براي دفاع در برابر هواپيماهاي بدون سرنشين در تمامي جبهه ها آماده خواهد کرد، زیرا در جنگ آینده ممکن است نوار غزه هم در این زمینه به ایفای نقش بپردازد. حماس در گذشته با كمك سوري ها و امروز با تكيه بر توان خويش، در نوار غزه  مشغول ساخت هوپيماهاي بدون سرنشين است.

این روزنامه صهیونیستی در پایان خاطرنشان کرد که در خصوص این مسئله هنوز سوال هاي بي جواب زيادي باقي است، اما بدون شك اين حادثه يك هشدار امنيتي مهم است و ايراني ها به اين ترتيب، پیامی از طريق لبنان براي ما اين مضمون فرستاده اند كه: فقط موشك هاي دوربرد ما نيست كه به سمت شما مي آيد، بلكه بايد منتظر هواپيماهاي بدون سرنشين حاوي مواد منفجره نيز باشيد.

پربیننده ترین خبرها