ریاض از سوریه ناامید شده است

آرزوی عربستان برای حمله آمریکا به ایران

آرزوی عربستان برای حمله آمریکا به ایران
سه شنبه 18 مهر 1391 - 07:16

در يكي از گزارش‌هاي مطالعات رژيم صهيونيستي كه ديروز منتشر شده، آمده است كه درگيري كنوني بين دولت سوريه و نيروهاي مخالف سياسي و نظامي در سوريه با سرعت زيادي به سمت يك درگيري منطقهاي پيش مي‌رود ونشانه آن هم دخالت بين‌المللي در حمايت از اين طرف يا آن طرف است و عربستان سعودي يكي از قويترين حاميان مخالفان سوري است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عربستان سعودي از زمان آغاز حوادث سوريه به سرنگوني بشار اسد رئيس جمهوري سوري دل بسته است كه انگيزه‌هاي موضع ضد سوري عربستان نيز به يك سري عوامل سياسي و شخصي و طائفه‌اي باز مي‌گردد.

در اين مطالعات آمده است: يكي از علل حمايت عربستان از مخالفان نظام سوريه اين است كه رياض در تضعيف و سرنگون كردن بشار اسد فرصتي طلايي براي تضعيف ايران در منطقه خاورميانه مي‌بيند و مي‌توان گفت كه تلاش‌هاي عربستان براي بسيج جامعه بين‌المللي و منطقه عليه بشار اسد بخشي از رقابت منطقه‌اي بزرگ بين كشورهاي عرب حوزه خليج فارس و ايران است.

در بخش ديگري از اين مطالعات رژيم صهيونيستي آمده است: عربستان از همان آغاز ميانه خوشي با اصلاح بهار عربي و انقلاب‌هاي آن نداشت زيرا بيم آن داشت كه دامن كشورهاي عرب حوزه خليج فارس و خودش را بگيرد و از همين رو به بحرين كمك نظامي كرد تا اعتراضات را سركوب كند و تا حد زيادي براي متوقف كردن اعتراضات در اردن به اين كشور كمك كرد.

در ادامه گزارش آمده است: موضع كشورهاي عرب خليج فارس علني يا غيرعلني در حمايت از مخالفان نظام سوريه بوده است اما قطر در اين ميان به صورت علنی به مخالفان نظام سوريه حمايت كرده است و حتي صندوقي را به ارزش يكصد ميليون دلار براي كمك تسليحاتي به مخالفان تاسيس كرده است.

در اين مطالعات كه گروهي از محققان دانشكده امنيت ملي رژيم صهيونيستي تهيه كرده‌اند، همچنين آمده است: اگر جنگ در سطح نظام سوريه و مخالفان مسلح در سوريه مهار نشود اين احتمال بسيار وارد است كه درگيري داخلي در اين كشور به سمت درگيري منطقه‌اي پيش برود؛ امري كه عربستان از همان آغاز بهار عربي در تلاش براي مهار آن است زيرا اين امر عربستان را با يك معضل بسيار دشوار قرار مي دهد يعني يا به دل بستن به سرنگوني بشار اسد و خطرات بروز درگيري منطقه اي ادامه دهد يا به روند مذاكره با ايران براي بستن قراردادي با آن متوسل شود.

اين مطالعات افزود: ايران و عربستان به عنوان دو كشور رقيب اصلي در سطح منطقه اي در واقع براي باز بودن كانال هاي تماس و گذر از اختلافات تلاش مي كنند زيرا مي دانند كه بايد درباره سوريه تفاهم كنند.

در اين مطالعات آمده است: موضوع ثبات منطقه اي نگراني اصلي سعوديها است؛ بويژه اگر تاثير روز افزون بحران سوريه را بر همپيمان اصلي آنها يعني اردن مشاهد كنيم زيرا اين كشور دچار بحران اقتصادي دشواري است ومجبور است كه دهها هزار پناهنده سوري را درخود جاي دهد و با گذشت هر روز شدت بحران در اردن افزايش مي يابد.

اين مطالعات افزود: هراندازه كه جنگ خونين تر شود؛ دستيابي به راه حل سياسي دشوارتر مي شود؛ امري كه خطر بزرگي براي عربستان و ايران به شمار مي رود اما با اين حال، معامله ايران و عربستان درباره سوريه در حال حاضر بسيار دور به نظر مي رسد.

در بخش پاياني اين مطالعات آمده است: حمله نظامي به ايران براي سعودي‌ها بسيار مهمتر از درگيري جاري در داخل سوريه است و با توجه به اينكه تهران و رياض به معامله اي درباره سوريه نرسيده‌اند، در راستاي تشديد درگيري كار خواهند كرد و اين برغم وجود فرصت براي آشتي بين آنها است.

پربیننده ترین خبرها