القدس العربی:اسرائیل نشان داد ضعیف است

القدس العربی:اسرائیل نشان داد ضعیف است
سه شنبه 18 مهر 1391 - 09:31

يك هواپيماي بدون سرنشين كه گفته مي‌شود ايراني است، توانست ضمن عبور از حريم هوايي اسرائيل و پرواز بر فراز مناطق مسكوني از ديد رادارها پنهان بماند و گفته مي‌شود كه حتي به تاسيسات هسته‌اي ديمونا در صحراي نقب نيز نزديك شده است اين مساله سرآسيمگي مسئولان اسرائيلي را سبب شده است.

به گزارش سایت خبري شبکه العالم، روزنامه القدس العربي نوشت: اين هواپيماي بدون سرنشين حامل موشك يا مواد منفجره نبود و ماموريت آن شناسايي بود. هواپيماهاي اسرائيلي براي حمله به اين هواپيما، آن را دنبال كردند تا از مناطق مسكوني بگذرد و پس از عبور از مراكز مسكوني آن را هدف قرار داده، منهدم كردند. آنگاه بخش فني سازمان اطلاعات اسرائيل به جمع آوري بقاياي هواپيما پرداخت تا آن را بررسي كند.

سوال حيرت انگيزي كه در اين ميان مطرح مي‌شود، آن كه اين هواپيما چگونه توانسته، تا صحراي نقب پيشروي كند و حريم هوايي اسرائیل را به اين آساني نقض كند، سئوال مهم‌تر اين كه هنوز در حكم معما مانده است اين كه اين هواپيما از كجا به پرواز در آمده و متعلق به كدام كشور است و سازنده آن كدام كشور بوده است؟ آيا از باريكه غزه به پرواز در آمده است يا جنوب لبنان يا اراضي ايران؟ هنوز پاسخي به اين سئوال داده نشده است.

اسرائيلي‌ها از بيم آن كه هواپيماي بعدي كه حريم هوايي اين رژيم را نقض كند، بر خلاف اين هواپيما ماموريت هجومي داشته باشد، موشك‌هاي ضد موشك پاتريوت خود را در نزديكي حيفا كار گذاشتند.

ايراني‌ها وابستگي اين هواپيما به كشورشان را رد نكردند اما از تاييد آن نيز خودداري كردند اما در هر صورت مشخص است كه آنها با اين كار قدرت بازدارندگي نيروي هوايي اسرائيل را به سخره گرفته‌اند و اين هواپيما با توانمندي‌هاي بالايي كه دارد توانست حريم هوايي اسرائيل را نقض كند و با اين كار پيام بسيار مهمي را به اسرائيلي‌ها رساند و آن اين كه ايراني‌ها براي پاسخ به گونه حمله اسرائيلي به تاسيسات ايراني هستند.

این روزنامه با تشریح این موارد می‌نویسد: قطعا اين پيام به اسرائيلي‌ها رسيده است و آن ها به دقت مفاد پيام را دريافت كرده‌اند و گرنه به اين سرعت موشك‌هاي ضد موشك پاتريوت خود را در نزديكي شهر ساحلي حيفا مستقر نمي‌كردند.

در اين ميان و با نزديك شدن موعد انتخابات رياست جمهوري آمريكا در 6 نوامبر آينده شاهد غافلگيري‌هاي متعددي خواهيم بود به ويژه كه هر از گاه اطلاعاتي درباره حمله احتمالي آمريكايي - اسرائيلي درز مي‌کند.

به نوشته القدس العربی، برخي نيز بر اين باورند كه ارسال اين هواپيما شايد در چارچوب جنگ رواني قابل تعريف باشد كه اين روزها به آن نزديك شده‌ايم، اين موضوع مطرح است اما مساله‌اي كه در اين ميان مطرح است شكسته شدن انحصار داشتن اين گونه هواپيماهاي بدون سرنشين آن هم در اين زمان بندي خاص است و علاوه بر آن، نقض حريم هوايي اسرائيل آن هم به اين شيوه تحقيرآميز، مي‌تواند به عنوان پيروزي بسيار بزرگي در اين جنگ رواني به شمار آيد.

از سوي ديگر اشاره‌هايي از سوي اسرائيلي‌ها وجود دارد مبني بر اين كه اين هواپيما از باريكه غزه به پرواز درآمده است و اگر چنين چيزي مطرح شود ممكن است به آن معني باشد كه اسرائيل براي انتقامجويي از غزه، بخواهد بار ديگر به آن حمله كرده يا اين موضوع را براي بمباران آن بهانه قرار دهد.

 

اگر ادعاي پرواز اين هواپيما از اراضي غزه صحت داشته باشد مهم نيست كه توليد كننده اين هواپيماها توليد چه كسي باشد و تنها چيزي كه اهميت دارد اين كه هواپيماهاي مشابه اسرائيلي معروف به "الزنانات" كه براي عمليات شناسايي و ترور فعالان فلسطيني در آسمان غزه پرواز مي‌كنند، ديگر تنها نخواهند بود و هواپيمايي‌هايي مشابه آن ها در مسير معكوس پرواز مي‌كنند.

در پایان این سرمقاله آمده است: به طور خلاصه مي‌توان گفت كه اسرائيل ديگر همانند 60 سال پيش ديگر از مصونيت برخوردار نيست و اين پيامي است كه ارسال كنندگان اين هواپيماي مجهول الهويه به دنبال اثبات آن بوده اند.

 

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها