پوتین: اقدامات آمریکا علیه ایران بر اقتصاد جهان اثرگذار خواهد بود

پوتین: اقدامات آمریکا علیه ایران بر اقتصاد جهان اثرگذار خواهد بود
چهارشنبه 11 مهر 1397 - 17:54

رئیس‌جمهور روسیه در جمع اقتصاددانان جهان، اقدامات آمریکا علیه ایران را یکی از عوامل مهم اثرگذار بر اقتصاد جهان خواند.

العالم - اروپا

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در اجلاس بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» که با حضور بیش از 6 هزار مهمان از 70 کشور سراسر جهان در روسیه در حال برگزاری است، تأکید کرد: «اقدامات آمریکا علیه ایران بر اقتصاد جهان اثرگذار خواهد بود».

بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهور روسیه درباره موضوع کاهش تولیدات اوپک و قیمت نفت گفت: «هدف ما در اوپک از کاهش تولیدات نفت و پایین نگه داشتن سطح آن، ایجاد توازن در بازار بود».

وی افزود: «این مسئله اصلا ربطی به درآمد کشورها نداشت بلکه اوضاع بازار به گونه‌ای پیش رفته که نیازمند چنین تصمیمی بوده است».

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت: «زمانی که ما درباره کاهش تولیدات نفت با دوستان خود در اوپک صحبت می‌کردیم، درباره کاهش ذخایر نیز صحبت‌هایی مطرح شد. درباره ایجاد توازن در بازار نفت و تمام مسائل مربوطه نیز صحبت شد و این تصمیم در نهایت به این دلیل گرفته شد تا شرایط سرمایه‌گذاری در پروژه ها فراهم شود».

پوتین علاوه بر این تأکید کرد:‌ «موضع ما بسیار مسئولانه است و ما از ایجاد توازن در شرایط بازار نفت حمایت می‌کنیم، اگر توازن در بازار برقرار نشود، شرایطی ایجاد خواهد شد که منجر به کاهش سرمایه‌گذاری خواهد شد و در نتیجه آن، با کمبود نفت در بازار مواجه خواهیم شد و قیمت‌ها بالا خواهد رفت».

وی افزود: «ما برای تحقق این هدف با دیگر اعضای اوپک همکاری داریم... در دیدار اخیر با دبیرکل اوپک، تأکید شد که این نخستین بار است که در طول تاریخ این سازمان، کشورهای عضو چنین توافقی داشته و همگی 100 درصد به تعهدات خود عمل کرده‌اند».

رئیس‌جمهور روسیه همچنین تصریح کرد: «در حال حاضر افزایش قیمت نفت در بازار جهانی نتیجه اقدامات و تصمیمات آمریکا علیه ایران است... این اقدامات تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت».

پوتین ادامه داد: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حال حاضر از قیمت نفت راضی نیست و فکر می‌کند این قیمت بسیار بالاست،... اما این اتفاق نتیجه تصمیمات خود دولت آمریکاست، این مسئله شامل تحریم‌ها علیه ایران، مسائل سیاسی در ونزوئلا، اتفاقات در جریان در لیبی و نابودی دولت در این کشور که نتیجه یک سری اقدامات و تصمیمات اشتباه بود، و بسیاری مسائل دیگر می‌شود، بنابراین این مسئله کاملا اقتصادی نیست و مسائل سیاسی روی آن تأثیر مستقیم دارد».

رئیس جمهور روسیه در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالی درباره اقدام آمریکا در شرایط فعلی بازار نفت، در شرایطی که قیمت بنزین در این کشور افزایش یافته و آمریکا انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را نیز در پیش دارد، گفت: «من در نشست اخیر با رئیس‌جمهور آمریکا نیز به وی توصیه کردم اگر می‌خواهد مقصر اصلی بالا رفتن قیمت نفت را پیدا کند بهتر است نگاهی به آینه بیندازد... اجازه دهید وارد مسائل سیاسی نشویم و به حوزه انرژی بپردازیم وگرنه آمریکایی‌ها می‌خواهند باز هم ما را به مداخله متهم کنند».

وی ادامه داد:‌«قیمت بنزین صرفا مربوط به قیمت نفت در بازار نیست و بیشتر به سیاست‌های دولت کشورهای مصرف کننده بستگی دارد».

مجری برنامه در ادامه از رئیس‌‌جمهور روسیه درباره میزان کفایت اقدامات اتحادیه اروپا برای بازگرداندن شرکت‌های بزرگ به بازار سرمایه‌گذاری ایران با وجود تحریم‌های آمریکا پرسید که پوتین پاسخ داد: «اقدام اروپا بسیار دیر بود ولی به هر حال بهتر از این بود که هرگز اقدامی صورت نگیرد».

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه به سخنرانی اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهور فرانسه نیز در سخنرانی خود در نیویورک تأکید داشت که اتحادیه اروپا باید شیوه‌ای برای افزایش حاکمیت اقتصادی اتحادیه اروپا تدبیر شود تا از وابستگی اروپا به آمریکا بکاهد. این درست است چرا که استفاده از ابزارهای سیاسی بر ایجاد فضای رقابتی در بازار اثرگذار است، شرایطی که کسی آن را نمی‌پسندد ولی متأسفانه این شرایطی است که وجود دارد».

پوتین ادامه داد: «به همین دلیل باید به شرایطی فکر کرد که تجارت را بدون استفاده از دلار آمریکا انجام دهیم... اروپایی‌ها مایلند تا به توافق هسته‌ای ایران پایبند بمانند چرا که این توافق را یکی از شرایط حفظ ثبات و صلح در منطقه می‌دانند که در اقتصاد جهانی نیز بازتاب خواهد داشت».

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند.

اتحادیه اروپا اخیرا ساز و کار مالی جدیدی برای جلوگیری از اثرات تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌هایی که مایل به ادامه روابط تجاری با ایران هستند و همچنین تلاش برای حفظ برجام ارائه کرده است اما کارشناسان بر این باورند که آمریکا با فشار بر متحدان اروپایی خود مانع از اجرای این ساز و کار جدید خواهد شد و عملا این راهکار نیز نخواهد توانست برجام را حفظ کند.

اتحادیه اروپا چندی پیش نیز بسته قوانین مسدودساز را برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا ارائه کرده بود، اما همانطور که قبلا هم پیش‌بینی شده بود، این قوانین نیز در عمل نتوانست مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع سوریه نیز پرداخت و تأکید کرد، تمام کشورهای خارجی از جمله آمریکا باید هر چه سریعتر سوریه را ترک کنند و حضور آنها در این کشور متناقض با منشور سازمان ملل است.

نیروی هوایی روسیه در ماه سپتامبر سال 2015 میلادی به درخواست مستقیم «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه وارد مبارزات ضدتروریستی در این کشور شد. از سوی دیگر ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا بدون جلب رضایت دمشق حملاتی را در سوریه انجام داده‌اند که دولت سوریه بارها اعلام کرده حضور آمریکا در سوریه منافی تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور است

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها