بحران سوريه محور مذاكرات مالكي در روسيه

بحران سوريه محور مذاكرات مالكي در روسيه
سه شنبه 18 مهر 1391 - 10:24

كارشناس امور روسيه، اهميت سفر نوري مالكي نخست وزير عراق به مسكو را با توجه به تحولات جاري منطقه به خصوص در زمينه سوريه، ويژه عنوان و تاكيد كرد كه اين مساله در راس برنامه هاي مالكي خواهد بود.

"عماد الطفيلي" روز سه شنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: سفر نوري مالكي با توجه به شرايط دشواري كه منطقه خاورميانه به سبب بحران سوريه، گرفتار آن است از اهميت ويژه اي برخوردار است. علاوه بر آن عراق نيز در مرحله كنوني در حال گذار از مرحله سازندگي است و با مشكلات بسياري مواجه است.

نوري مالكي روز دوشنبه براي انجام يك سفركاري وارد مسكو شد و قرار است امروز با دميتري ميدويديف نخست وزير روسيه ديدار كند.

الطفيلي افزود: دولت عراق در سايه نخست وزيري نوري مالكي توانست تاثيري قابل توجه در منطقه از خود به جا بگذارد و مالكي در عراق تبديل به رهبري بزرگ شد.

اين كارشناس امور روسيه با تاكيد بر توجه ويژه مسكو به گسترش روابط خود با همه كشورهاي عرب به وبژه عراق و استحكام بخشيدن به آن، پيش بيني كرد كه در ديدارهاي مالكي موضوعات سياسي مختلفي مورد بررسي قرار بگيرند كه مهم ترين آن ها بحران سوريه خواهد بود.

وي با اشاره به توجه ويژه رسانه هاي روسي به سفر نوري مالكي به مسكو و روابط سياسي و اقتصادي ميان دو كشور خاطر نشان كرد: مالكي در اين سفر قرارداد تسليحاتي بزرگي به ارزش 5 ميليارد دلار با روسيه امضا خواهد كرد و اين نشان مي دهد كه عراق به دنبال تنوع بخشيدن به منابع تهيه تسليحات خود و همچنين گسترش روابط با روسيه است.

اين كارشناس با بيان اين كه اين قرارداد نظامي خريد سامانه دفاع هوايي و جنگنده هاي ميگ را نيز شامل مي شود، خاطر نشان كرد : روسيه، چين، ايران و عراق و سوريه به دنبال ايجاد صف بندي هاي تازه اي در نظام جهاني هستند تا جهان را از سيستم تك قطبي خارج كنند.

الطفيلي ميزان فعال بودن اين محور را به بحران سوريه مرتبط دانست، گفت: اگر دمشق بتواند بحران خود را حل كند و توطئه غرب را ناكام سازد، اين موفقيت، به مثابه يك پيروزي براي تمام محور ايران، چين، روسيه، سوريه و عراق خواهد بود.
8-17:40
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها