نماینده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه

اردوغان در طرح آمریکا حرکت می کند

اردوغان در طرح آمریکا حرکت می کند
سه شنبه 18 مهر 1391 - 11:26

نماينده حزب جمهوري خواه خلق در پارلمان تركيه، فاش كرد كه رجب طيب اردوغان نخست وزير اين كشور در رهبري طرح آمريكايي خاورميانه بزرگ، مشاركت دارد و سعي دارد به نمايندگي از آمريكا درگير جنگي ضد سوريه شود.

 

"اتيوگ اتيجي" روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: حزب جمهوري خواه تركيه با خشونت و جنگ در هر جاي جهان كه باشد مخالف است تا چه رسد به كشور همسايه كه سوريه است و ملت سوريه صدها سال است در كمال برادري با ملت تركيه همزيستي داشته است.

وي تاكيد كرد: حزب جمهوري خواه خلق مخالف دخالت نظامي در مشكلات سوريه است. اتيجي از اردوغان و حزب حاكم خواست درك كنند كه جنگ تركيه با سوريه نيست بلكه بخشي از بازي كثيفي است كه در سراسر خاورميانه بر ضد ملت هاي منطقه اجرا مي شود.

وي با بیان اینکه اردوغان در پيشبرد اين طرح كه سعي دارد نقشه منطقه را تغيير دهد، نقشي اساسي دارد اين در حالي است كه اين طرح توسط آمريكا، انگليس و فرانسه برنامه ريزي و اداره مي شود؛ خاطر نشان كرد: آمريكا باهوش است و از گذشته عبرت گرفته است به همين سبب پس از خسارت‌هايي كه در عراق و افغانستان متحمل شد، ديگر حاضر به جانفشاني در منطقه نيست.

وي افزود: تركيه دوستي نزديك به سوريه است و بايد مشكلات خود با اين كشور را از طريق گفت‌وگو حل كند و نه از طريق سلاح. ملت تركيه، ملت سوريه را كاملا مي‌شناسد و قدر مي‌داند و از اين ملت تجليل مي كند به همين سبب تركيه يا هيچ كشور ديگري نبايد در جنگي كه در سوريه برپاست دخالت كند.

نماينده حزب جمهوري خواه خلق در ادامه با بيان اين كه تركيه هيچ توجيهي براي حمله به سوريه و جنگ با اين كشور ندارد، از مجوز صادره از سوي پارلمان اين كشور براي عمليات نظامي دولت در خارج از مرزها انتقاد كرد و گفت: اين مجوز به ارتش تركيه اين اختيار مي‌دهد كه بدون اطمينان از طرف متجاوز و بدون اطمينان حاصل كردن از اين كه حمله صورت گرفته توسط ارتش آن كشور انجام شده يا مخالفان، با آن كشور درگير شود. اين مساله سبب بروز جنگي ديوانه‌وار خواهد شد و مخالفان دولت در تركيه به شدت از اين روند خشمگين هستند و مخالف دخالت نظامي دولت تركيه در سوريه هستند.

" تيوگ اتيجي" در پايان بر حمايت حزب جمهوري خواه خلق از دموكراسي خواهي ملت سوريه و ضرورت احترام به حقوق بشر در اين كشور تاكيد و مخالفت اين حزب را با جنگ در اين كشور كه نتيجه‌اي جز كشتار زنان و كودكان و مردم بي گناه ندارد، اعلام كرد.

گفتنی است حزب جمهوری‌خواه خلق به تازگی اعلام کرده که برای استیحضاح احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه درخواستی را به پارلمان ارائه کرده است. 

پربیننده ترین خبرها