ترس ترکیه از تکرار تجربه کردستان عراق

ترس ترکیه از تکرار تجربه کردستان عراق
چهارشنبه 19 مهر 1391 - 07:09

رئيس حزب کارگران کرد ترکيه تأکيد کرد که اين کشور از تکرار تجربه منطقه کردستان عراق در سوريه نگران است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "مراد قره یلان" گفت: تحولات منطقه و به ویژه سوریه و بارز شدن مسأله کردها در این کشور موجب نگرانی دولت ترکیه شده است.

قره یلان درحالیکه توسط گروهی از نیروهای گارد امنیتی خود در منطقه کوهستانی "قندیل" در شمال عراق محافظت می شد، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: دولت ترکیه از یک سو از تکرار تجربه منطقه کردستان عراق در سوریه می ترسد، و از سوی دیگر خواستار اعمال سلطه سیاسی و اقتصادی بر منطقه کردستان عراق است، البته به صورتی که این منطقه همچنان در چارچوب سیاستهای خارجی ترکیه باقی بماند.

دولت عراق هفته قبل از پارلمان خواست همه توافقنامه‌های مربوط به وجود پایگاه های نظامی بیگانه در خاک عراق را لغو و یا از تمدید آنها خودداری کند.

مسئولان و ناظران عراقی تأکید کرده اند که هدف از این درخواست دولت، برچیدن پایگاه های ترکیه در شمال عراق است.

ترکیه که به صورت مستمر در حال عملیات نظامی علیه عناصر مسلح حزب کارگران کرد در مناطق شمالی عراق است، از سال 1997 پایگاه بزرگی را در منطقه "بامرنی" در استان "دهوک" منطقه کردستان عراق در اختیار دارد.

ترکیه همچنین به صورت ثابت 3 پایگاه کوچکتر دیگر را در مناطق مرزی "غیریلوک"، "کانیماسی"، و "سیرسی" در دست دارد.

قره یلان در خصوص احتمال حمله به این پایگاه های نظامی گفت: نمی خواهیم به نیروهای ترکیه در منطقه کردستان عراق حمله کنیم، زیرا ما در اینجا مسائل سیاسی و امنیتی را رعایت می کنیم؛ تا ترکیه بهانه ای برای وارد کردن نیروهای بیشتر به این منطقه نداشته باشد.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها