درخواست برای محاکمه قاتلان انقلابیون مصر

درخواست برای محاکمه قاتلان انقلابیون مصر
چهارشنبه 19 مهر 1391 - 16:03

مردم مصر در سالگرد حادثه ماسبيرو با برگزاري تظاهرات گسترده در مناطق مختلف اين کشور خواستار محاکمه عناصري از شوراي نظامي شدند که در قتل انقلابيون دست داشتند.

به گزارش شبکه خبری العالم، در اولین سالگرد حادثه موسوم به «ماسبیرو»، هزاران مصری با برگزاری راهپیمایی‌های گسترده‌ای در مناطق مختلف قاهره یاد قربانیان این حادثه را گرامی داشتند و بر ضرورت قصاص عادلانه عاملان کشتار مذکور تاکید کردند و از رئیس جمهور خواستند در این باره اقدام کند.

 حمدی الفخرانی، وکیل و فعال سیاسی مصری، در این باره به العالم گفت: نباید چنین باشد که حسنی مبارک به دلیل قتل تظاهرکنندگان انقلاب ۲۵ ژانویه محاکمه شود، اما اقدام شورای نظامی به عنوان عامل کشتار انقلابیون ماسبیرو چشم‌پوشی شود.

هانی شنوده، بنیان‌گذار جنبش موسوم به «مصر برای همه مصریان «نیز در گفت‌وگو با العالم گفت: پرونده شهدای ماسبیرو را به دادستان کل، سازمان‌های حقوقی و رئیس جمهور تحویل داده‌ایم.

اولین سالگرد حادثه ماسبیرو همزمان شده است با انتخابات کلیسای مصر برای انتخاب پاپ جدید. این پست از زمان درگذشت پاپ شنوده سوم خالی بوده است.

حادثه ماسبیرو که با عناوین دیگری همچون» کشتار ماسبیرو «،» حوادث یکشنبه خونین «و» یکشنبه سیاه «از آن یاد می‌شود به تظاهراتی مربوط می‌شود که قبطی‌های مصر در واکنش به تخریب یک کلیسا در استان اسوان و اظهارات استاندار اسوان درباره این اقدام برگزار کردند.

برخی از اهالی روستای المریناب استان اسوان کلیسای مذکور را به بهانه مجوز نداشتن این کلیسا تخریب کرده بودند.

قبطی‌ها نیز در واکنش به این اقدام تظاهراتی را به سمت ساختمان رادیو تلویزیون برگزار کردند که منجر به درگیری با نیروهای امنیتی و مرگ ۲۴ تا ۳۵ نفر شد. در حادثه ماسبیرو اغلب کشته شدگان از قبطی‌ها بودند.

tt-۱۰-۱۰: ۵۶

پربیننده ترین خبرها