تحلیل روز/

بی مسئولیتی اروپائی ها در برابر فاجعه انسانی در یمن

بی مسئولیتی اروپائی ها در برابر فاجعه انسانی در یمن
شنبه 14 مهر 1397 - 20:59

جنگ ظالمانه عربستان سعودی علیه مردم یمن به چالش بزرگی برای حامیان اروپایی حکام عربستان سعودی تبدیل شده است.

العالم _ اروپا

در جدیدترین تحول در این زمینه پارلمان اروپا با بیانیه ای  تداوم جنگ یمن و نقض قوانین مربوط به غیرنظامیان را محکوم کرد و خواستار شکسته شدن محاصره این کشور جنگ زده وعدم فروش سلاح و مهمات به کشورهای عضو ائتلاف سعودی شد. در این بیانیه، از تمام اعضای اتحادیه اروپا خواسته شده است از فروش جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی به «عربستان سعودی، امارات عربی متحده و هر عضو دیگر این ائتلاف بین‌المللی» و دولت مستعفی یمن و دیگر طرف‌های این درگیری، خودداری کنند.

 دولت های اروپایی و آمریکایی مهمترین حامیان تسلیحاتی ، سیاسی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جنگ بیش از سه ساله یمن هستتند. جنگ ظالمانه ای که به بهانه حمایت از دو لت مستعفی یمن تاکنون بیش از 50 هزار کشته و دهها هزار نفر زخمی داشته است. آمار تعداد کشته شدگان و در معرض مرگ مردم یمن در اثر این جنگ به میلیونها نفر می رسد. بر اساس گزارشهای نهادهای اروپایی نزدیک به پنج میلیون نفر از سوء تغذیه رنج می برند و با مرگ تدریجی روبرو هستند. بیش از یک میلیون نفر در اثر ویرانی زیر ساخت های خدمات  شهری و دسترسی نداشتن به آب سالم دچار بیماری وبا شده اند. تعداد مبتلایان به این بیماری مرگبار هر روز در حال افزایش است. تصاویر کودکان و غیر نظامیانی پوست به استخوانهایشان چسبیده  دل هر انسان با وجدانی را به درد می آورد. سازمان ملل جنگ در یمن را وخیم‌ترین فاجعه انسانی در جهان خوانده است.

  اما مدعیان بشر دوستی در آمریکا و اروپا همچنان به ارسال بمبها و هواپیما و توپ هایشان به عربستان سعودی برای ریختن آنها بر سر مردم یمن ادامه می دهند. دیگر هیچ منطقی ادامه این وضعیت را در یمن توجیه نمی کند. این مسئله برخی نهادهای دولتی و غیر دولتی در اروپا را وادار به واکنش کرده است. میان احزاب حاکم  و ائتلافی و مخالف در دولتهای اروپایی نیز اختلاف نظرها بسیار زیاد شده است . «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر  با انتقاد از نقش لندن در حمایت تسلیحاتی از عربستان سعودی برای جنگ در یمن گفت: دولت انگلیس برای پایان رنج مردم یمن باید صادرات سلاح  به عربستان سعودی را متوقف کند.  امید نوری‌پور، نماینده حزب سبزها در پارلمان آلمان گفت: «تطابق نداشتن حرف و عمل دولت آلمان، قابل تحمل نیست. دیگر چه اتفاقی باید بیافتد تا دولت فدرال دیگر مجوز صادرات سلاح به عربستان سعودی را صادر نکند؟» در همین ارتباط  سازمان عفو بین الملل از اسپانیا دیگر کشور اروپایی تامین کننده سلاح و مهمات عربستان خواست تا با لغو فروش سلاح به رژیم سعودی، مانع از ثبت نام خود به عنوان شریک جنایت‌های جنگ یمن شود.  بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، اسپانیا در میان سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی، ضمن فروش ۹۳۲ میلیون یورو سلاح به عربستان، مجوز فروش تسلیحاتی به ارزش یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون یورو دیگر را نیز صادر کرده است.

  عربستان سعودی و متحدانش بدون حمایتهای سیاسی و تسلیحاتی آمریکا و برخی دولتهای اروپایی یک هفته نیز نمی تواند جنگ ظالمانه در یمن را ادامه بدهند. مردم یمن قربانی یک استراتزی مشترک بین سعودیها ، رژیم صهیونیستی ، آمریکا و برخی دولتهای اروپایی برای بازگرداند یمن به مدار نفوذ و سلطه عربستان و غرب هستند. حمایت از دولت مستعفی یمن بهانه ای برای توجیه تجاوز و تداوم جنگ بی رحمانه در یمن است. انصار الله یمن بارها آمادگی خود را برای مذاکره و راه حل سیاسی برای خاتمه جنگ اعلام کرده است. اما حکام آل سعود یمنی می خواهند که تحت کنترل و سلطه آنها باشد. به همین دلیل به تمام پیشنهادهای صلح پاسخ منفی داده و  بر تحقق خواسته های حداکثری خود پای فشرده اند. عربستان به دنبال حل بحران در یمن از راه سیاسی نیست .

  متاسفانه آمریکا و دولتهای به اصطلاح بشر دوست اروپایی از این خواست و هدف عربستان در یمن حمایت می کنند ، حتی اگر به قیمت قربانی شدن یک ملت فقیر ، مظلوم و مقاوم باشد. بیانیه های پارلمان اروپا نیز ضمانت اجرا ندارد و بعید به نظر می رسد این بیانیه ها در تصمیم دولتهای اروپایی برای توقف صادرات سلاح به عربستان تاثیری داشته باشد. این بیانیه ها  فقط نگاه ابزرای آمریکا و دولتهای اروپایی به حقوق بشر را بیشتر آشکار می کند.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها