فرانسه هم از قطر ابراز نارضايتي كرد

فرانسه هم از قطر ابراز نارضايتي كرد
پنج‌شنبه 20 مهر 1391 - 06:36

پاريس (العالم) ـ در حالي كه قطر با چراغ سبز غرب همچنان به حمايت از گروه هاي مسلح در سوريه ادامه مي دهد فرانسه در رويكردي دوگانه از مسأله حمايت مالي دوحه از گروه هاي اسلامي (و نه مسلح) فرانسوي ابراز نارضايتي كرده است.

فيصل جلول نويسنده و تحليلگر سياسي فرانسوی ،پنجشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم  اظهار داشت: مطرح شدن مجدد اين امر، موضوع جديدي نيست زيرا در گذشته نيز اين موضوع مطرح بوده است. اما اظهارنظر جديد رئيس سابق دستگاه اطلاعات فرانسه در اين باره، به آن اهميت و ابعاد بيشتري داده است.
جلول گفت: اتهام فرانسه به قطر فقط به سوء استفاده از تأمين مالي گروههاي اسلامي در پاريس محدود نمي شود. بلكه اين كشور به حمايت مالي از القاعده در شمال آفريقا (حياط خلوت فرانسه) نيز متهم است.
وي به عملكرد مقطعي رسانه هاي فرانسوي در مواجهه با اقدامات قطر در سايه سكوت مسوولان اين كشور اشاره و تاكيد كرد: ديدار امير قطر از پاريس در ماه آگوست گذشته باعث مطرح شدن گسترده موضوع حمايت هاي مالي قطر از گروههاي مسلح در رسانه هاي فرانسوي شد و در آن زمان گفته شد كه فرانسوي ها از اينكه پاريس در سرنگون كردن نظام سوريه مشاركت داشته باشد، خرسند نيستند. 
جلول خاطرنشان كرد: رسانه هاي فرانسوي اعلام كردند كه فرانسوي ها همچنين از قطر انتظار دارند تا از تأمين مالي گروههاي افراطي از جمله القاعده در كشورهاي شمال افريقا به ويژه مالي كه باعث مشكلاتي براي فرانسوي ها شده اند، خودداري كند.
اين كارشناس فرانسوي در ادامه خاطرنشان كرد: راستگرايان فرانسه خواستار تشكيل كميته تحقيقي براي بررسي سرمايه گذاري هاي قطر در فرانسه با هدف كشف اهداف و برنامه هاي آن كشور شده اند.
جلول تصريح كرد: عربستان نيز به طور غير رسمي از طريق جمعيت ها و شخصيت هاي مختلف از جريان هاي سلفي فرانسه حمايت مالي مي كند. اين گروهها نيز در پايگاه هاي اطلاع رساني شان از عربستان تشكر مي كنند.
به گفته اين نويسنده و تحليلگر سياسي، يك جريان نژادپرست در فرانسه مخالف سرمايه گذاري گسترده اعراب در آن كشور است و به همين دليل با وجود بحران مالي شديدي كه پاريس با آن مواجه است، واكنش منفي در برابر سرمايه گذاري قطر، عربستان يا ساير كشورهاي عربي وجود دارد.
SM-10-17:40


دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها