یک خبر چند خط تحلیل؛

چرا احتمال زنده بودن خاشقچی دور از ذهن نیست؟

چرا احتمال زنده بودن خاشقچی دور از ذهن نیست؟
يکشنبه 15 مهر 1397 - 20:10

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • در حالی که مقامات ترکیه احتمال کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه را با جدیت اعلام می کنند همچنان مقامات سعودی به انکار این مساله اصرار دارند.


تحلیل:

  • اگر چه ایجاد تردید در مساله کشته شدن روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه در سایه شرایط رسانه ای حاکم بر این ماجرا هم ریسک بزرگی برای تحلیلگران است و هم باورپذیر دانستن آن با دشواری مواجه است، اما اصرار سعودی بر کشته نشدن خاشقچی و اعزام تیم امنیتی به ترکیه برای اثبات منتفی بودن ماجرای کشته شدن خاشقچی در کنسولگری، قطعیت حکم درباره کشته شدن این روزنامه نگار سعودی را با دشواری مواجه می کند.

 

  • در یکی دو روز اخیر رسانه ها و مقامات سعودی با انتشار دیدگاه برخی از اعضای خانواده خاشقچی از یکسو و ایجاد تردید در رابطه دوستی و زوجیت خدیجه با خاشقجی از دیگر سو و بلاخره نمایش اعتماد خانواده خاشقچی به مسئولان عربستان در خصوص سرنوشت خاشقچی می کوشند تا این مساله را در قالب توطئه ای از پیش برنامه ریزی شده بازخوانی کنند و در عین حال دامان مقامات سعودی و به ویژه بن سلمان را از قتل این چهره معارض مبرا معرفی کنند.

 

  • نظر به تلاش های پیش گفته و با توجه به اینکه مقامات سعودی قویا مساله کشته شدن خاشقچی در کنسولگری را نفی می کنند می توان از دو احتمال دیگر در این خصوص سخن گفت اول انکه خاشقچی بدست ال سعود کشته شده باشد اما نه در کنسولگری بلکه در مکانی خارج از آن و البته در سایه رعایت کلیه جوانب احتیاط. دوم آنکه خاشقچی برخلاف تصور و جو رسانه ای حاکم کماکان زنده باشد و در شرایط خاصی نگهداری شود و طبق برنامه ای مشخص بعد از گذشت چند روز در مقابل دوربین ها حاضر شود و ضمن ارائه خبر سلامت خود چهره مخدوش سعودی را بازسازی کند. امری که در خصوص ناپدید شدن سعد حریری هم اتفاق افتاد اگر چه باورپذیر نبود.
     
  • به فرض صحت سناریوی دوم سود حاصله برای مبادرت سعودی به این ریسک بزرگ آن خواهد بود که مقامات این کشور در سایه این سناریو موفق خواهند شد نظام بن سلمان را از شر اهانت ها و تحقیرهای ترامپ در هفته گذشته نجات دهند و جریان افکار عمومی را از این مساله به نفع خود منحرف کنند.

پربیننده ترین خبرها