پس از اعتراض به موج بازداشت ها؛ کانادا این بار به قتل روزنامه نگار مخالف سعودی واکنش نشان داد

پس از اعتراض به موج بازداشت ها؛ کانادا این بار به قتل روزنامه نگار مخالف سعودی واکنش نشان داد
دوشنبه 16 مهر 1397 - 08:20

کانادا که چندی پیش به خاطر اعتراض به موج بازداشت‌ فعالان مدنی و حقوق زنان در عربستان با واکنش خشم آلود ریاض و قطع روابط مواجه شده بود، بامداد دوشنبه تاکید کرد که فعالانه در واکنش به قتل « جمال خاشقچی» روزنامه نگار مخالف رژیم سعودی تلاش می کند.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ادم اوستن» سخنگوی وزارت خارجه کانادا در این باره خاطرنشان کرد، ما از تمامی اخبار و ادعاهای نگران کننده که در این باره مطرح می شود، اطلاع داریم به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پرونده، فعالانه تلاش می کنیم.
در همین حال، یک مقام وزارت امورخارجه انگلیس که خواست نامش فاش نشود، در خصوص پرونده قتل خاشقچی گفت: این‌ها ادعاهایی فوق‌العاده مهم هستند. از گزارش‌های اخیر اطلاع داریم و به سرعت در حال ارزیابی صحت این اطلاعات هستیم.
پلیس ترکیه اعلام کرده است، خاشقچی که از سه شنبه گذشته ناپدیده شده است، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسیده است، موضوعی که مقام های سعودی تلاش دارند، بر آن سرپوش بگذارند.
به گزارش ایرنا، روابط عربستان و کانادا از آگوست گذشته (15 مردادماه 97) و در اعتراض به ابراز نگرانی شدید مقام های اتاوا نسبت به بازداشت فعالان مدنی سعودی قطع شد.
ماجرا از آن جا آغاز شد که دیپلمات‌های کانادایی از جمله وزیر امور خارجه کانادا در پیام‌هایی در توئیتر نگرانی شدید خود را از موج جدید بازداشت‌ فعالان مدنی و حقوق زنان در عربستان از جمله "سمر البداوی" برنده "جایزه بین‌المللی زن شجاع" سال 2012 آمریکا و "نسیمه الساده"، ابراز داشته و خواستار آزادی فوری آنها شدند.
همین امر موجب خشم عربستان شد و این کشور سفیر کانادا در ریاض را عنصر نامطلوب خوانده و آن را اخراج کرد و سفیر خود را نیز از اتاوا فراخواند.
ریاض همچنین کلیه تعاملات تجاری و سرمایه گذاری جدید خود را با اتاوا به حالت تعلیق درآورد و تمامی پروازهای خود را به کانادا لغو کرد و از دانشجویان سعودی خواست که خاک این کشور را ترک کنند.

پربیننده ترین خبرها