محاسبات اشتباه ترکیه در سوریه

محاسبات اشتباه ترکیه در سوریه
پنج‌شنبه 20 مهر 1391 - 16:52

بيروت (العالم) – يک كارشناس مسائل تركيه تأکيد کرد، محاسبات ترکيه در خصوص بحران سوريه اشتباه از آب درآمده است.

"محمد نورالدين" روز پنجشنبه در گفت و‌گو با شبكه العالم اظهار داشت: تركيه داراي قدرت تصميم گيري مستقل نيست و تابع سياست هاي غرب است.

وی افزود: ترکیه با ورود به درگیری با سوریه به دنبال آن بود که به روابطش با ناتو و كشورهاي غربي جان تازه اي بدهد، اما محاسباتش اشتباه از آب در آمد، چنانكه ناتو تاكيد كرده قصد دخالت در سوريه را ندارد.

نورالدین تأکید کرد: سرگرم شدن ارتش سوريه به درگيري‌ها در مناطق مختلف، به حزب كارگران كرد تركيه اين فرصت را داده است كه در مناطق كردنشين سوريه جایي برای خود باز كند.

وي خاطرنشان كرد تركيه تهديد كرده است در صورتيكه نفوذ حزب كارگران در سوريه برايش ثابت شود وارد خاک این کشور خواهد شد.

اين كارشناس مسائل تركيه، همكاريهاي اخير اربيل و آنكارا را يك اتفاق گذرا برشمرد كه با هدف فشار بر دولت بغداد صورت مي گيرد اما تركيه نهايتا خود را در مقابل اتحاد كردهايي خواهد ديد كه در سرزمين هلالي شكل از شمال عراق تا شمال سوريه و جنوب شرق تركيه پراكنده اند و مسلما تهديدي برای تركيه خواهند بود.

نورالدين به واكنش مبالغه آميز تركيه در قبال انفجار يك گلوله خمپاره سوريه در مرز ترکیه اشاره كرد و گفت: حوادث مرزي بين تركيه و سوريه بهانه اي است كه "اردوغان" به واسطه آن بتواند بيش از پيش عرصه را بر مخالفان داخلي خود كه هم اكنون 80 درصد جمعيت تركيه را تشكيل مي دهند، تنگ كند.

MKH-10-19:40



پربیننده ترین خبرها