پشت پرده استعفای ناگهانی «نیکی هیلی»/ اختلافات هیلی و ترامپ برسر چه بود؟

پشت پرده استعفای ناگهانی «نیکی هیلی»/ اختلافات هیلی و ترامپ برسر چه بود؟
سه شنبه 17 مهر 1397 - 19:57

ساعتی پیش ترامپ خبر از استعفای «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل داد، العالم در مصاحبه با کارشناسان مسائل آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته است.

العالم آمریکا

حسین الموسوی کارشناس مسائل آمریکا گفت: نیکی هیلی دختر خانواده ای بود که از هند به آمریکا مهاجرت کرد، وی راه خود به دولت آمریکا را با قدرت باز کرد و از تیم نومحافظه کاران است که در راستای طرح های آمریکا چه در داخل و چه در خارج از کشور به ویژه در ارتباط با رژیم اشغالگر اسرائیل فعالیت می کرد .

این کارشناسان درباره استعفای ناگهانی نیکی هیلی گفت که این استعفا به خاطر اختلافاتی است که بین وی و ترامپ پیش آمده است، به ویژه اینکه وی اخیراً گفته است که خیلی با دونالد ترامپ اتفاق نظر ندارد و مواضع وی را در بسیاری از مسائل قبول ندارد ، به ویژه به علت رسوایی های جنسی که ترامپ با آن مواجه شده است.

موسوی در ادامه اظهار داشت: پیرامون بلندپروازی های هیلی گفته می شود که وی به دنبال رسیدن به پست مشخص به خصوص در انتخابات آینده در ماه نوامبر آینده یا انتخابات ریاست جمهوری، اگرچه خود او گفته است که قصد نامزد شدن در این انتخابات را ندارد، هیلی در برهه اخیر با رسوایی های زیادی مواجه شده است به ویژه در ارتباط با قضایای فساد مالی در زمانی که فرماندار سانت کارولینا بود که درخواست هایی برای برای بازجویی از او نیز در این زمینه مطرح شده است. 

این کارشناسان مسائل آمریکا در ادامه اظهار داشت: هیلی همچنین در جریان فعالیت های سیاسی خود با فساد جنسی روبرو بوده است تا اینکه به سمت نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شد.

موسوی درخصوص استعفای ناگهانی هیلی گفت: ترامپ شخصیتی است که سعی می کند اینگونه وانمود کند که به آسانی با استعفاها موافقت می کند، اما واقعیت این است که در پشت پرده، اختلافات بسیار وجود دارد و قطعاً درگیری هایی میان  مقامات دولت آمریکا وجود دارد و بعید نیست که نیکی هیلی هم بخشی از این اختلافات باشد و به تعبیری می توان گفت که شاید هیلی قربانی این درگیری ها شده است

این کارشناس مسائل آمریکا درخصوص جانشین هیلی اظهار داشت:  درباره جایگزین نیکی هیلی، نمی توان شخصیتی را برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بدون نظر لابی صهیونیستی متصور شد که در بسیاری از جاها بر دولت آمریکا سلطه دارد و اعمال نظر می کند، به ویژه اینکه وی از طرفداران رژیم اسرائیل بود و قطعاً کسی که جایگزین هیلی می شود، باید حمایت لابی صهیونیستی را کسب کند.

العالم در بخشی دیگر از برنامه خود با «نصیر العمری» تحلیلگر مسائل سیاسی در نیویورک ارتباط برقرار کرد، وی گفت که اختلافات میان نماینده آمریکا در سازمان ملل و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، اختلافاتی قدیمی است که از همان هفته و ماه اول عهده دار شدن این سمت، نمایان شد.

نصیر العمری تصریح کرد که هیلی از جمهوری خواهان قدیمی است، در حالیکه ترامپ یک جمهوری خواه غیر سنتی است.

این کارشناس مسائل آمریکا در در مصاحبه با شبکه العالم خاطرنشان کرد که ترامپ در ابتدا با شخصیت هایی قدیمی را در اطراف خود جمع کرده بود، چرا که تجربه حکومت را نداشت ، اما امروزه تجربه بیشتری پیدا کرده است و اعتماد به نفسش بیشتر شده است و به تدریج از جمهوری خواهان قدیمی خلاصی یافته است و به جای آن ها شخصیت هایی را گرفته اند که به افراط گری در سیاست خارجه تمایل دارند.
نیکی هایلی شاید شخصیتی است که می خواهد ترامپ را به چالش بکشاند و شاید هم خطری سیاسی برای وی به شمار رود، در نتیجه ترامپ خواست که از وی خلاص شود و از شخصیتی کمک بگیرد که به شیوه حکومت وی نزدیک تر باشد.

العمری گفت: تعارفات امری معمول است اما کشمکش هایی که در میان تصمیم سازان آمریکایی و دولت آمریکا وجود دارد، معروف است اما هیلی در گذشته به شکل تندی به انتقاداتی که ترامپ از او کرده بود، اعتراض کرده بود؛ اختلافات جزئی که بین دو هیلی و ترامپ وجود داشت، در نهایت و به تدریج به درگیری با خارج منجر شد و شخصیت نیکی هایلی به گونه ای است که به ریاست جمهوری آمریکا نظر دارد و شاید وی در سال 2020 ترامپ را به چالش بکشاند.

پربیننده ترین خبرها