حماس: دولت وفاق ملی فاقد صلاحیت اداره غزه است

حماس: دولت وفاق ملی فاقد صلاحیت اداره غزه است
سه شنبه 17 مهر 1397 - 21:55

جنبش مقاومت اسلامی حماس با بیان اینکه دولت وفاق ملی به نخست وزیری «رامی الحمد الله» بخش از مشکلات نوار غزه است؛ ابراز داشت که این دولت نمی‌تواند این منطقه را اداره کند.

العالم - فلسطین اشغالی

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که دولت وفاق ملی برای رسیدگی به اوضاع فلسطین ناکارمد است.

«فوزی برهوم»، سخنگوی این جنبش سه‌شنبه (۱۷ مهر) طی یک نشست خبری گفت که «رامی الحمد الله»، نخست وزیر دولت وفاق ملی به دنبال سرپوش گذاشتن بر نقش خود در محاصره نوار غزه است و از «رنج‌های اهالی غزه» لذت می‌برد و رژیم اشغالگر قدس را به ادامه محاصره تشویق و تحریک می‌کند.

او دولت وفاق ملی فلسطین را به ایفای «نقش غیرمسئولانه» در نحوه تعامل با طرح‌های ایجاد راه حل برای مشکلات نوار غزه متهم کرد و گفت که این دولت شرکت‌های قطری حمل و نقل و توزیع کننده مواد سوختی را تهدید کرده است.

به گزارش مرکز رسانه‌ای فلسطین، فوزی برهوم در ادامه تأکید کرد که این اقدامات دولت رامی الحمد الله دلیلی متقن بر نقش مخرّب آن در حمله به عوامل تقویت کننده مقاومت مردم غزه در برابر طرح‌های اشغالگر صهیونیست است.

سخنگوی حماس اظهار داشت که دولت وفاق ملی به ریاست رامی الحمد الله دیگر به لحاظ ملی و وظیفه محوله، صلاحیت اداره مسائل مربوط به فلسطین را ندارد و نمی‌توان به آن در مسائل مربوط به مردم این کشور اعتماد کرد.

فوزی برهم همچنین خواستار تشکیل دولت وحدت ملی‌ای شد که به همه وظایف خود در راستای خدمت به آحاد مردم فلسطین به صورت مساوی عمل کند.

امروز سه‌شنبه یک تانکر حامل سوخت وارد نوار غزه شد. منابع فلسطینی، این اقدام را تلاشی از سوی قطر و سازمان ملل متحد برای کاهش شرایط سخت حاکم بر این منطقه و جلوگیری از تشدید تنش بین گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی عنوان کردند.

بر اساس گفته منابع محلی فلسطین، تانکر مذکور، اولین محموله سوختی به ارزش ۶۰ میلیون دلار است که از سوی قطر برای نوار غزه ارسال شده و برای راه‌اندازی نیروگاه برق این منطقه به مدت شش ماه کافی است.

سخنگوی دولت وفاق ملی فلسطین در واکنش به این اتفاق، اعلام کرد که ورود این تانکر به غزه بدون موافقت این دولت بوده و هر کمک مالی بین‌المللی به این منطقه باید از طریق دولت فلسطین یا با هماهنگی با آن صورت بگیرد.

نوار غزه به دنبال پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی ۲۰۰۶ از سوی تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی محاصره شد و هرگونه ورود مواد غذایی و ضروری با موافقت آن‌ها صورت می‌پذیرفت.

گروه‌های فلسطینی و در رأس آن‌ها جنبش فتح و حماس در سال ۲۰۱۴ به توافق رسیدند که به اختلافات بین خود پایان داده و دولت وفاق ملی تشکیل دهند. ریاست این دولت برعهده رامی الحمد الله است.

قرار بود این دولت اداره نوار غزه را همانند کرانه باختری برعهده بگیرد که به دلیل اختلاف‌های موجود بین گروه‌های فلسطینی به ویژه حماس و فتح این توافق عملی نشد.

یکی از اهداف راهپیمای حق بازگشت که از ۳۰ مارس ۲۰۱۸ (۱۰ فروردین ۱۳۹۷) در اعتراض به اقدام‌های آمریکا در ارتباط با قدس و معرفی آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر شروع شد، لغو محاصره ۱۱ ساله نوار غزه است.

فارس

پربیننده ترین خبرها