"گرا"ی اشتباه موساد به ترکیه

جمعه 21 مهر 1391 - 09:48

يك كارشناس سوري از ارائه اطلاعات نادرست از سوي سرويس جاسوسي اسرائيل (موساد) به تركيه در خصوص هواپيماي مسافربري سوريه خبر داد .

عبدالله منيني نويسنده و تحلیلگر سياسي سوري روز جمعه در گفتگو با شبکه العالم، با اشاره به توقیف هواپيماي مسافربري سوريه از سوي تركيه به شبكه خبري العالم گفت: موساد در خصوص اين هواپيما اطلاعات نادرست در اختيار تركيه قرار داد و مدعي شد كه اين هواپيما حامل اسلحه بوده؛ در حالي كه اين اطلاعات صحت نداشته است.

به گفته وی، رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه همچنان بر مواضع مبهم خود اصرار دارد و از استناد به حقيقت خودداري مي كنند و اين درحالي ست كه نه تنها سوريه اخبار مربوط به حمل اسلحه به وسیله هواپيماي مسافربري را تكذيب مي كند، بلكه  روسيه نيز در بيانيه اي رسمي موضع سوریه را تاييد كرده است.

كارشناس سوري با اشاره به اين كه اسرائيل مي خواهد تركيه دوستان خود را در منطقه ازدست بدهد و به عنوان تنها همپيمان اسرائيل در منطقه نقش آفريني كند، گفت: اردوغان با اتخاذ مواضع اشتباه، باعث شد آنكارا قوانين بين المللي مربوط به حقوق شهروندان و هواپيماهاي مسافربري را نقض كند. اسرائيل مي كوشد دولت تركيه را درگير مسائلي كند كه ملت تركيه با دخالت در آنها مخالف است.

به عقیدۀ منینی، لغو سفر ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه به تركيه دال بر اصرار مسكو بر عدم حمل اسلحه با هواپيماي مسافربري سوريه است. توقیف هواپيماي مسافربري سوريه از سوي تركيه دستاوردي براي اين كشور محسوب نمي شود و سوريه به اين گونه اقدام هاي خصمانه از سوي تركيه عادت دارد. آنكارا پيش از اين نيز با مداخله در بحران سوريه، توافقنامه های ميان دو كشور را نقض كرده است.

كارشناس سوري در پایان تصریح کرد: از سوی دیگر توقیف هواپيماي سوري از سوي تركيه، به مثابه پيامي به روسيه در واكنش به سفر نوري مالكي نخست وزير عراق به مسكو (به جای سفر به ترکیه) بوده است. سفر مالكي به روسيه براي تركيه توهين بزرگي به شمار مي رود؛ به ويژه آن كه نخست وزيرعراق در اين سفر توافقنامه هاي مهم تسليحاتي با مسوولان روسي امضا كرد و اين مساله حساسيت آمريكايي ها را برانگیخت و آنها تركيه را وادار به این واكنش كردند.

پربیننده ترین خبرها