سایت لبنانی: خاشقچی دو دهه پیش افسر اطلاعات عربستان بود

سایت لبنانی: خاشقچی دو دهه پیش افسر اطلاعات عربستان بود
چهارشنبه 18 مهر 1397 - 17:39

یک پایگاه خبری لبنانی نوشت، جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی که از پس از ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه ناپدید شده، دو دهه پیش، افسر اطلاعات عربستان بوده است.

العالم - عربستان سعودی

پایگاه خبری «العهد» در یادداشتی با عنوان «خاشقچی از افسر دستگاه اطلاعات عربستان تا مقتول به دست همین دستگاه» به نقل از یک شخصیت معارض سعودی در لندن قصه دیدار این فرد و جمال خاشقچی را روایت می‌کند.

العهد نوشت، این شخصیت معارض می‌گوید در اوایل دوره پادشاهی ملک عبدالله،  پادشاه تصمیم به گفت‌وگو با معارضان شیعی خارج نشین گرفت و این موضوع را به سه عربستانی یعنی «عثمان العمیری»، ناشر سایت ایلاف، «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار و یک روزنامه نگار سعودی لبنانی با اصالت ترکمانی واگذار کرد.

این شخصیت معارض، از ذکر نام نفر سوم به دلایل امنیتی خودداری کرد. 

به گفته این منبع سعودی، این سه نفر با برخی از چهره‌های شیعی سعودی معارض  به مدت چهار ماه مذاکره کردند و به یک توافق نهایی بین دو طرف دست یافتند که پس از آن این سه نفر گفتند  با افسرانی در سرویس اطلاعاتی عربستان دیدار خواهید کرد تا ضمن تایید توافق به شخصیت‌های ذیربط پاسپورت سفر به عربستان داده شده و از سوی ملک عبدالله برای بازگشت به عربستان دعوت ویژه شوند تا حفظ جانشان هم در صورت بازگشت به کشورشان تضمین شود.

علاوه بر این،  قرار شد اسناد مالکیت خانه‌ها و املاک این معارضان که به دلیل مخالفت با نظام و اقامتشان در خارج به مصادره دولت در آمده بود، به آنها بازمی‌گشت.

این شخصیت معارض سعودی گفت، در روز ملاقات با افسران اطلاعاتی عربستان عثمان العمیری، جمال خاشقچی و سومین مرد ترکمانی حاضر شدند و کسی دیگر هم با آنها نبود از آنها پرسیدیم «پس افسران اطلاعات عربستان که وعده داده بودید با ما دیدار می‌کنند کجا هستند می‌بینیم شما تنها آمده اید»، آن سه نفر جواب دادند «ما افسران اطلاعات عربستان هستیم و طبق توافق قبلی به اینجا آمدیم».

این شخصیت معارض سعودی ضمن تشریح نقش ترکمان‌ها در عربستان گفت: خاندان حاکم آل سعود کلیدهای امپراطوری رسانه‌ای خود و پست‌های حساس و مراکز مهم در سرویس اطلاعات عربستان را در اختیار آنها قرار داده بود. اکثر بازجوهای سرویس اطلاعات عربستان از ترکمان ها هستند؛ همچنین جاسوس‌هایش در خارج هم از سفیدپوست‌ها و بیشترشان از ترک‌های عربستانی هستند.

العهد آورده است: بعد از گذشت تقریبا دو دهه از این حادثه، جمال خاشقچی معارض سعودی و افسر سابق اطلاعات عربستان ، به کنسولگری کشور خود در آنکارا وارد شده و از آن خارج نشد.

«سازمان اطلاعات ترکیه خبر قتل جمال خاشجی در داخل محوطه کنسولگری عربستان را به خبرگزاری رویترز داده و گفته که احتمالا جسد او از طریق یک ماشین دیپلماتیک عربستان سعودی که به دلیل مصونیت دیپلماتیک که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها از آن برخوردار است، مورد بازرسی قرار نمی‌گیرد، به خارج از ساختمان کنسولگری منتقل شده است».

بر اساس اخبار درز کرده از سرویس اطلاعات عربستان که مورد تایید مشاور رئیس جمهور ترکیه نیز بوده است خاشقچی همان گونه که دوربین‌های کنترل اطراف کنسولگری نشان می‌دهد وارد ساختمان کنسولگری شده اما با گذشت چند روز از ورود وی هنوز دوربین‌ها خروج او را ثبت نکردند.

در این یادداشت آمده است: به نظر می‌رسد قضیه ناپدید شدن جمال خاشقچی مثل یک گلوله برفی، بزرگ و بزرگ‌تر شده تا به اشتباه بزرگ محمد بن سلمان مبدل شود که دنیا هم نمی‌تواند آن را هضم کرده و در خصوص آن سکوت کند بخصوص که گزارش‌هایی از شکنجه و قتل وی هم منتشر شده است. 

«یکی از مهم ترین اظهار نظری که این روزها بیان شده از زبان "لیندسی گراهام"، سناتور جمهوری خواه سنای آمریکا بوده که گفت ثابت شدن ترور خاشقچی رابطه با ریاض را نابود خواهد کرد».

العهد در پایان آورده است: بنابراین آیا محمد بن سلمان بهای جرم خود را خواهد داد؟ هفته‌های آتی این قضیه را روشن می‌کند و در پایان این مقاله بار دیگر خطاب به سعد الحریری می‌گوییم خدا را سپاس، آقای نخست وزیر که سالم هستی (اشاره به بازداشت وی توسط رژیم سعودی در ریاض در آذرماه ۱۳۹۶)

فارس

پربیننده ترین خبرها