در موضع گیری کارشناسان فرانسوی مطرح شد:

حمایت قطر و عربستان از همه افراطی های جهان

حمایت قطر و عربستان از همه افراطی های جهان
جمعه 21 مهر 1391 - 18:17

العالم، فرانسه - شخصيت هاي سياسي و رسانه اي فرانسه ضمن انتقاد از حمايت هاي قطر و عربستان از گروه هاي افراطي فعال در داخل و خارج فرانسه، اين نوع حمايت را خطرناك خواندند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم،" ايو پونيه " رئيس پیشین سرويس اطلاعاتي فرانسه اخيرا قطر و عربستان سعودی را به حمايت مالي از گروه هاي افراطي فعال در كشورش متهم كرده است. وی کسی است که از جزئيات سرويس اطلاعاتي فرانسه مطلع است و به گفته كارشناسان پونيه از قضيه اي پرده برداشت كه از خيلي وقت پيش معلوم و مشخص بود .

"رونيه نبعا" كارشناس گروه هاي فشار و ژئوپلتيك در مصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: پایگاه ويكي ليكس از نوامبر 2011 با استناد به يكي از گزارش هاي افشا شده ديپلماتيك آمريكا اعلام كرد كه قطر و عربستان حاميان مالي اصلي گروه هاي افراطي فعال در مناطق مختلف جهان هستند.

نبعا افزود: فرانسه حمايت مالي قطر از اتباع افراطی فرانسوي و اعزام آنها به سوريه براي سرنگون كردن نظام دمشق را مثبت ارزیابی مي كند، اما هنگامي كه اين افراد به فرانسه باز گردند، فاجعه به بار مي آيد .

ناظران سياسي نيز معتقدند كه غرب از حمايت مالي عربستان و قطر از گروه هاي افراطي فعال در داخل و خارج فرانسه آگاه بود و از اين نوع حمايت ها استقبال مي كرد.

"ماجد نعمه" سردبير مجله فرانسوي " آفريقا – آسيا " در مصاحبه با العالم، گفت: قطر و عربستان با همانگی غرب از گروه هاي افراطي حمايت مالي مي كنند؛ مساله مهم اينست كه سرويس اطلاعاتي فرانسه كه با كمك مالي كشورهاي حاشيه خليج فارس برخي گروه هاي سلفي افراطي را در مناطق مختلف جهان مديريت مي كند، آيا می تواند با خطرات حضور گروه هاي مسلح در خاك كشورش، مقابله کند؟

نعمه گفت : اسلام معتدلي كه بخشي از جامعه فرانسه است، هيچ ارتباطي با اين گروه هاي افراطي برخوردار از حمايت مالي طرف هاي خارجي خصوصا كشورهاي نفتي حاشيه خليج فارس ندارد؛ كشورهائي كه مي خواهند دموكراسي را که خود بهره ای از آن ندارند، به كشورهاي ديگر صادر كنند .

12-15:05





 



پربیننده ترین خبرها