پایان مرحلۀ اول توافقنامه سوچی/ خروج هزار مسلح از منطقه عاری از سلاح در ادلب

پایان مرحلۀ اول توافقنامه سوچی/ خروج هزار مسلح از منطقه عاری از سلاح در ادلب
پنج‌شنبه 19 مهر 1397 - 15:10

اجرای مرحلۀ اول توافقنامه سوچی پایان یافت و حدود هزار نفر مسلح از منطقه عاری از سلاح در استان ادلب سوریه خارج شدند.

العالم - سوریه 

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد : بیش از هزار فرد مسلح از منطقه عاری از سلاح در استان ادلب در شمال سوریه خارج شد.

وزارت خارجه روسیه افزود : گروه های مسلح حدود یکصد دستگاه جنگ افزار سنگین خود را از منطقه عاری از سلاح بیرون بردند.

وزارت دفاع ترکیه نیز اعلام کرد که منطقه عاری از سلاح در ادلب ایجاد شده است و سلاح های سنگین از این منطقه بیرون برده شده است.

منطقه عاری از سلاح شامل شمال استان ادلب، بخش هایی از حومۀ غربی استان حلب، حومۀ شمالی استان های حماه و لاذقیه و بخش هایی از اطراف استان حمص می شود و تقریباً به طور کامل از سلاح های سنگین تخلیه شده است زیرا طبق توافقنامۀ سوچی که روسیه و ترکیه دربارۀ آن به توافق رسیده اند، منطقه ای در ادلب باید به عنوان منطقه آتش بس و عاری از سلاح تعیین شود.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که منطقه عاری از سلاح در استان ادلب ایجاد شده است و گروه های مسلح سلاح های سنگین خود را از همۀ مناطق درگیری خود با ارتش سوریه در اطراف استان ادلب به عقب برده اند و بنابراین مادۀ اول توافقنامه سوچی اجراء شده است.

منابعی نیز اعلام کردند که افراد مسلح توپ ها ، لانچرهای موشک گراد، خمپاره ها و موشک های میان بُرد خود را از مناطق استقرار خود بیرون برده اند.

مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه نیز این خبر را تأیید کرد و افزود : منطقه عاری از سلاح تقریباً از سلاح های سنگین خالی شده است.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد : بیش از 1000 فرد مسلح از منطقه عاری از سلاح در استان شمالی ادلب سوریه بیرون رفته اند و روسیه برای اطمینان از خروج افراد مسلح و جنگ افزارهای سنگین از این منطقه با ترکیه در ارتباط است.

ماریا زاخاروفا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد : تاکنون بیش از هزار فرد مسلح از منطقه عاری از سلاح خارج شده اند و حدود یکصد دستگاه جنگ افزار از این منطقه بیرون برده شده است. رسانه های ترکیه روز 9 اکتبر اعلام کردند که سلاح های سنگین از منطقه عاری از سلاح بیرون برده شده است و ما هم اکنون با کمک کارشناسان خودمان درپی اطمینان از این خبر هستیم .

مرحلۀ بعدی توافقنامه سوچی خروج کامل افراد مسلح از مواضع خود در منطقه عاری از سلاح طی 5 روز آینده است که به اعتقاد کارشناسان؛ مرحلۀ بعدی برای گروه های مسلح سخت تر از مرحلۀ اول خواهد بود.

خبر دیگر اینکه ارتش ترکیه انواع جنگ افزارها و خودروهای زرهی خود را به منطقه عاری از سلاح در استان ادلب فرستاده است تا طبق توافقنامه سوچی با نیروهای روسی در این منطقه به گشت زنی بپردازد.

پربیننده ترین خبرها