مقام کویتی: «ناتوی عربی» لزوما برای رویارویی با ایران نیست

مقام کویتی: «ناتوی عربی» لزوما برای رویارویی با ایران نیست
جمعه 20 مهر 1397 - 16:14

معاون وزیر خارجه کویت مدعی شد که «ائتلاف خاورمیانه» یا آنچه که از آن «ناتوی عربی» یاد می‌شود، قادر است با تمامی چالش‌های منطقه‌ای مقابله کند.

العالم- آسیا 

«خالد الجارالله» با طرح این ادعا که ناتوی عربی قادر خواهد بود با تمامی چالش‌های منطقه مقابله کند، گفت که منطقه به چنین ائتلاف‌هایی در سایه چالش‌های موجود نیاز دارد.

الجارالله در مصاحبه با خبرگزاری الشرق الأوسط مصر گفت: «من آن را ناتوی عربی نمی‌خوانم بلکه اسم آن را ائتلاف خاورمیانه می‌گذارم و پیشنهاد آمریکا نیز برای ایجاد یک ائتلاف در منطقه خاورمیانه با ابعاد مختلف از جمله امنیتی، نظامی و اقتصادی بود.»

وی افزود که هدف از این ائتلاف حمایت از منافع کشورهای عضو آن است که اعضای شورای همکاری خلیج فارس به اضافه مصر و اردن را شامل می‌شود.

الجارالله در پاسخ به این سوال که آیا هدف از ایجاد این ائتلاف مقابله با ایران است، گفت: «شاید این دیدگاه غلطی باشد، من تأکید می‌کنم که هدف این ائتلاف مقابله با تمامی چالش‌های منطقه است و لذا روی سخن ما تنها با ایران نیست بلکه چالش‌های زیادی از جمله مبارزه با تروریسم وجود دارد.»

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اخیرا در نیویورک با وزرای خارجه اعضای شورای همکاری خلیج فارس به علاوه مصر و اردن دیدار و با آن‌ها درباره ایجاد یک ائتلاف عربی در منطقه صحبت کرد. یکی از اهداف این ائتلاف که به «ناتوی عربی» هم معروف است، مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران عنوان شده است.

این در حالی است که عربستان سعودی به همراه متحدانش از جمله امارات عربی متحده و بحرین از پارسال قطر را تحریم کرده و تحت محاصره قرار داده‌اند.

معاون وزیر خارجه کویت همچنین درباره این مسئله که آیا در سفر اخیر ولی‌عهد عربستان سعودی به کویت به موضوع بحران به وجود آمده در روابط بین قطر و چهار کشور عربی نیز پرداخته شد، گفت: «طبیعی است که در چنین سفرهای مهم به همه پرونده‌های داغ از جمله بحران شورای همکاری خلیج (فارس) پرداخته شود و در سفر وی نیز این موضوع بررسی شد و صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت و محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی دیدگاه خود را در این باره بیان کردند.»

فارس

پربیننده ترین خبرها