دیدار قائم مقام وزیر امور خارجه ایران با رئیس اجرایی دولت افغانستان

دیدار قائم مقام وزیر امور خارجه ایران با رئیس اجرایی دولت افغانستان
شنبه 21 مهر 1397 - 08:54

قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رئیس اجرائی دولت افغانستان دیدار و مسائل مهم منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

العالم - ایران / سیاسی

«مرتضی سرمدی» قائم مقام وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفدهمین اجلاس شورای روسای دولت های سازمان همکاری های شانگهای در «دوشنبه» با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت افغانستان  دیدار کرد.  

در این دیدار طرفین آخرین وضعیت روابط دو جانبه را بررسی و بر ضرورت تقویت آن تاکید کردند.

سرمدی با آرزوی برگزاری موفقیت آمیز انتخابات آتی پارلمانی افغانستان گفت که موضوعات دو جانبه در چارچوب کمیته های پنجگانه کاری، به خوبی در حال پیگیری است.

وی با تشریح وضعیت امنیتی منطقه، شکست گروه های تروریستی در عراق، سوریه و انتقال عناصر این گروه ها به افغانستان و تهدید کشورهای آسیای مرکزی اظهار داشت: ما امنیت افغانستان را امنیت خود می دانیم و از هر گونه کمک برای مقابله با آنها دریغ نخواهیم کرد.

سرمدی همچنین بر ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم های جدید دولت ترامپ، رد یکجانبه گرائی در سطح جهان و شکل گیری تدریجی اراده جهانی برای بی نتیجه ساختن تحریم ها تاکید کرد.

عبدالله عبدالله نیز با اشاره به ملاقات خود با رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، آمادگی دولت افغانستان را برای تسریع در نهایی سازی سند جامع همکاری‌های دو کشور اعلام کرد.

رئیس دولت اجرائی افغانستان افزود: موضوعات اساسی مثل امنیت، آب و همکاری های اقتصادی که در سند جامع آمده است، از اولویت های دولت افغانستان بوده و آنچه در توان داریم برای نهائی کردن این توافقات و افزایش مناسبات دو کشور انجام خواهیم داد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شده است.

در تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 برابر با 10 ژوئیه سال 2015 میلادی هندوستان و پاکستان نیز عضو سازمان همکاری شانگهای شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج نیز از تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 برابر با 10 ژوئیه سال 2015 میلادی به صف ترکیه و سریلانکا پیوستند و شریک گفت‌وگو با این سازمان شدند.

پربیننده ترین خبرها