تاکید ایران و ونزوئلا بر گسترش همکاریها

تاکید ایران و ونزوئلا بر گسترش همکاریها
شنبه 3 ارديبهشت 1390 - 05:07

وزراي امور خارجه ايران و ونزوئلا در ديدار جمعه شب خود در تهران بر گسترش همکاريهاي تهران و کاراکاس تاکيد کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، علی اکبر صالحی و نیکلاس مادورو در این دیدار علاوه بر مرور روند مناسبات دو جانبه و همکاریهای فزاینده اقتصادی ، تجاری و صنعتی دو کشور، درباره تحولات مهم منطقه ای و مسائل مهم بین المللی و همکاریهای طرفین در این عرصه ها رایزنی وتبادل نظر کردند.

 

صالحی در این دیدار با اشاره به اینکه ایران و ونزوئلا توانستند در سالهای اخیر روابط خوب و عمیقی ایجاد کنند، اظهار داشت: بطور قطع ایران و ونزوئلا به عنوان دو کشور مهم در خاورمیانه و آمریکای لاتین می توانند مکمل یکدیگر باشند.

 

وی با اشاره به رایزنی ها و همکاریهای نزدیک دو کشور در مجامع و تحولات بین المللی افزود: رایزنی و همکاریهای فیمابین می تواند به روندی منتج شود که کشورهای در حال توسعه هم بتوانند در رتق و فتق امور بین المللی و صلح ، ثبات و رفاه و توسعه جهانی سهم مناسب داشته باشند.

 

وزیر امور خارجه ایران در ارتباط با تحولات منطقه شمال آفریقا، خاورمیانه و خلیج فارس به سیاستهای متناقض و پریشان غرب بویژه آمریکا در قبال این تحولات و حرکتهای مردمی اشاره کرد.

 

وی با تاکید بر ضرورت توجه جامعه بین المللی به واقعیتهای منطقه، سیاستهای ناعادلانه و متناقض و اتخاذ معیارهای دو گانه غرب را در قبال تحولات منطقه بویژه رفتار متفاوت در لیبی و بحرین مورد انتقاد قرار داد.

 

صالحی همچنین بر ضرورت جلوگیری از خونریزی و کشتار مردم بی دفاع ، عدم مداخله و ورود نیروهای خارجی ، حفظ وحدت ملی ، حاکمیت و استقلال این کشورها تاکید کرد.

 

وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار از روابط بسیار نزدیک و دوستانه دو کشور و همکاریهای گسترده تهران - کاراکاس در تمامی ابعاد دو جانبه ، منطقه ای و بین المللی ابراز خشنودی کرد.

 

مادورو با اشاره به بحرانهای جاری در شمال آفریقا، خاورمیانه و خلیج فارس و خشونت و سرکوب وسیع مردم، هدف غرب و استکبار را از این سیاستهای خشن، راهبردی برای کنترل منابع نفتی و ثروت کشورهای منطقه دانست.

 

وی این رفتار را ناشی از باقیماندن ذهنیت استعماری و استکباری مبتنی بر خشم، تنفر و نا امیدی خواند.

 

وزیر امور خارجه ونزوئلا بر ضرورت تلاش برای ایجاد تحرک در مجامع بین المللی برای جلوگیری از ادامه خونریزی ، سرکوب ملتها و سوء استفاده غرب از ابزار چند جانبه سازمانهای بین المللی در راستای توجیه اقدامات تهاجمی خود و تسری به سایر نقاط جهان تاکید کرد.

 

مادورو همچنین ضرورت استمرار رایزنیهای فیمابین را در جهت همکاری نزدیکتر دو کشور در عرصه های بین المللی مورد تاکید قرار داد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها